• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tändningen ger sig inte

TravelMate

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Sunne
Hej!
Har en husbil från 2003 som det sitter ett Electrolux Dometic RM6401 kylskåp i.
Har fungerat som en klocka i mina 6 år som ägare till för ett par veckor sen.
Gasolen tog slut under natten så skåpet stod och tickade och försökte naturligt vis tända.
Jag bytte tuben och försökte sen starta gasolen igen. Pannan tänder och brinner hur fint som helst MEN det slutar inte ticka (försöker tända) trotts att pannan går.
Jag har nu testat allt via andra lösningar som jag läst om i både forum och sett på Youtube men det går inte att fixa.
Min okunnighet har kanske kostat mig onödiga utgifter då jag bytt både Termoelement och Termostaten.
Jag har haft isär energiväljaren 12v/220v/gasol och den ser hur fin ut som helst, och funkar om man ohm mäter den.
Nu har jag slut på idéer.
Så mina vänner vad mer finns det att göra?
Tacksam för alla tips jag kan få.

Mvh Jörgen
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan och välkommen till HBK.
Lite luddigt, men termoelementet har till uppgift att stänga av gasolen om lågan slocknar och inte tänds om.
Termostaten reglerar ju bara temperaturen i kylskåpet och slår till eller från värmekällorna.
Energiväljaren byter ju bara prioordningen av energikälla.
Om jag fattat dina byten rätt.

Det som får tändgnistan att sluta ticka/hoppa är att pinnen som ger gnistan får lågan på sig och av det så slutar gnistboxen att skicka gnistor, så fort lågan slocknar av någon anledning (ex. blåses ut) så börjar gnistan hoppa direkt för att återtända lågan direkt, om återtändningen misslyckas längre tid än kanske 15/20 sekunder så stänger termoelementet av gasolflödet.

Den enklaste förklaringen är att gnistpinnen inte är tillräckligt långt in i lågan för att känna av lågan, men det stämmer ju inte riktigt med vad som kan ha hänt med dina grejer.
Det finns en annan lurig anledning också.
Mellan gnistpinnen och sladden som kommer från gnistboxen så finns det en koppling.
Sladden kommer från boxen. Lite beroende av modell så är det som en liten rund kabelsko på sladden framme vid keramiken som håller gnistpinnen. Den kabelskon kan rätt lätt bli glapp där den är påträdd på gnistpinnen. Det blir ofta lite sådandär torr rost/oxid av värmen från lågan eftersom pinnen hela tiden är i lågan, samt kabelskon tappar spänsten.
Om det är "lagom" glappt så orkar gnistan lätt att hoppa över där och vidare genom gnistpinnen och hoppa till jord så gasollågan tänds.
Men den lilla svaga spänning (m.V.) som lågan ger gnistpinnen och som skall gå upp till gnistboxen genom sladden för att stänga av gnistan kommer inte förbi den glappa kabelskon och gnistan fortsätter att hoppa.
Det felet/glappet kan mycket väl uppstått när gnistan hoppade i timmar genom kabelkopplingen.
Pluppen som man sätter kabelskon på, är på en del (kanske alla) gängad på gnistpinnen (ungefär som de där små hylsorna på tändstiften som går att gänga bort beroende på hur tändhatten ser ut där inne). Den pluppen kan också ha lossnat lite på gängan och glappar så man får dra fast den, helst efter lite putsning av gängan för bra kontakt. En tång, och ta inte i för mycket med tanke på det keramiska fästet för gnistpinnen.

Det kan ju kaaanske ev. blivit något fel på gnistboxen också, men..... Kanske ev. dålig kontakt någon annan stans på sladden, men.....
På nyare kylskåp så används signalen som får gnistan att sluta hoppa även till någon varningsgrej har jag läst, men kommer tyvärr inte ihåg riktigt vad det är.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Ursäkta uttrycket gnistpinnen... Bättre förslag tas tacksamt emot :p.
 
Senast ändrad:

TravelMate

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Sunne
Hejsan och välkommen till HBK.
Lite luddigt, men termoelementet har till uppgift att stänga av gasolen om lågan slocknar och inte tänds om.
Termostaten reglerar ju bara temperaturen i kylskåpet och slår till eller från värmekällorna.
Energiväljaren byter ju bara prioordningen av energikälla.
Om jag fattat dina byten rätt.

Det som får tändgnistan att sluta ticka/hoppa är att pinnen som ger gnistan får lågan på sig och av det så slutar gnistboxen att skicka gnistor, så fort lågan slocknar av någon anledning (ex. blåses ut) så börjar gnistan hoppa direkt för att återtända lågan direkt, om återtändningen misslyckas längre tid än kanske 15/20 sekunder så stänger termoelementet av gasolflödet.

Den enklaste förklaringen är att gnistpinnen inte är tillräckligt långt in i lågan för att känna av lågan, men det stämmer ju inte riktigt med vad som kan ha hänt med dina grejer.
Det finns en annan lurig anledning också.
Mellan gnistpinnen och sladden som kommer från gnistboxen så finns det en koppling.
Sladden kommer från boxen. Lite beroende av modell så är det som en liten rund kabelsko på sladden framme vid keramiken som håller gnistpinnen. Den kabelskon kan rätt lätt bli glapp där den är påträdd på gnistpinnen. Det blir ofta lite sådandär torr rost/oxid av värmen från lågan eftersom pinnen hela tiden är i lågan, samt kabelskon tappar spänsten.
Om det är "lagom" glappt så orkar gnistan lätt att hoppa över där och vidare genom gnistpinnen och hoppa till jord så gasollågan tänds.
Men den lilla svaga spänning (m.V.) som lågan ger gnistpinnen och som skall gå upp till gnistboxen genom sladden för att stänga av gnistan kommer inte förbi den glappa kabelskon och gnistan fortsätter att hoppa.
Det felet/glappet kan mycket väl uppstått när gnistan hoppade i timmar genom kabelkopplingen.
Pluppen som man sätter kabelskon på, är på en del (kanske alla) gängad på gnistpinnen (ungefär som de där små hylsorna på tändstiften som går att gänga bort beroende på hur tändhatten ser ut där inne). Den pluppen kan också ha lossnat lite på gängan och glappar så man får dra fast den, helst efter lite putsning av gängan för bra kontakt. En tång, och ta inte i för mycket med tanke på det keramiska fästet för gnistpinnen.

Det kan ju kaaanske ev. blivit något fel på gnistboxen också, men..... Kanske ev. dålig kontakt någon annan stans på sladden, men.....
På nyare kylskåp så används signalen som får gnistan att sluta hoppa även till någon varningsgrej har jag läst, men kommer tyvärr inte ihåg riktigt vad det är.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Ursäkta uttrycket gnistpinnen... Bättre förslag tas tacksamt emot :p.
Tack så mycket för svar.
Jag ska genast testa detta när jag kommer hem idag.
Har även fått förslag på att göra rent brännaren så lågan brinner tillräckligt starkt, annars kan det även påverka att tändningen inte ger sig.
Återkommer med resultat.
//Jörgen
 

Motalajanne

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
31180
Medlemskap
2022
Hej!
Har en husbil från 2003 som det sitter ett Electrolux Dometic RM6401 kylskåp i.
Har fungerat som en klocka i mina 6 år som ägare till för ett par veckor sen.
Gasolen tog slut under natten så skåpet stod och tickade och försökte naturligt vis tända.
Jag bytte tuben och försökte sen starta gasolen igen. Pannan tänder och brinner hur fint som helst MEN det slutar inte ticka (försöker tända) trotts att pannan går.
Jag har nu testat allt via andra lösningar som jag läst om i både forum och sett på Youtube men det går inte att fixa.
Min okunnighet har kanske kostat mig onödiga utgifter då jag bytt både Termoelement och Termostaten.
Jag har haft isär energiväljaren 12v/220v/gasol och den ser hur fin ut som helst, och funkar om man ohm mäter den.
Nu har jag slut på idéer.
Så mina vänner vad mer finns det att göra?
Tacksam för alla tips jag kan få.

Mvh Jörgen
Hade exakt samma fel. Tog en tandborste o gjorde rent. Böjde sedan på den som tänder låga o nu funkar det direkt
 

TravelMate

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Sunne
Hej!
Nu har jag äntligen fått ordning på kylskåpet.
Jag hade loss brännaren och gjorde rent allt, men det hjälpte inte.
Beställde mig en ny tändkabel med tändstift och bytte och då "plötsligt händer det" så funkade det.
Troligen ett överslag i tändkabeln.
Nu har man ju efter alla onödiga reservdelsbyten ett nästintill helrenoverat kylskåp :)
Får gå rätt väg nästa gång, man lär så länge man lever sägs det.
Tack alla ni som hjälpt till.

//Jörgen
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej!
Nu har jag äntligen fått ordning på kylskåpet.
Jag hade loss brännaren och gjorde rent allt, men det hjälpte inte.
Beställde mig en ny tändkabel med tändstift och bytte och då "plötsligt händer det" så funkade det.
Troligen ett överslag i tändkabeln.
Nu har man ju efter alla onödiga reservdelsbyten ett nästintill helrenoverat kylskåp :)
Får gå rätt väg nästa gång, man lär så länge man lever sägs det.
Tack alla ni som hjälpt till.

//Jörgen
Jag hade liknande fel på en husvagn. Tändkabeln var lite skadad på ett ställe så den skickade gnistor mellan en plåtbit på kylens baksida och kabeln.
Gick att lösa med silvertejp :cool:
 

nynyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Falun
HBK-Nr
28949
Medlemskap
2022
Hej!
Har en husbil från 2003 som det sitter ett Electrolux Dometic RM6401 kylskåp i.
Har fungerat som en klocka i mina 6 år som ägare till för ett par veckor sen.
Gasolen tog slut under natten så skåpet stod och tickade och försökte naturligt vis tända.
Jag bytte tuben och försökte sen starta gasolen igen. Pannan tänder och brinner hur fint som helst MEN det slutar inte ticka (försöker tända) trotts att pannan går.
Jag har nu testat allt via andra lösningar som jag läst om i både forum och sett på Youtube men det går inte att fixa.
Min okunnighet har kanske kostat mig onödiga utgifter då jag bytt både Termoelement och Termostaten.
Jag har haft isär energiväljaren 12v/220v/gasol och den ser hur fin ut som helst, och funkar om man ohm mäter den.
Nu har jag slut på idéer.
Så mina vänner vad mer finns det att göra?
Tacksam för alla tips jag kan få.

Mvh Jörgen
Hej!
Jag har årsmodell 2001 och hade samma problem. Gjorde allt med rengöring och justering av elektroden för gnistan och termoelementet men utan resultat. Fick kontakt med en som har mer än femton års erfarenhet av husvangs/bils kylskåp och konstaterade att det är någon ting i elektroniken som lagt av och dessa delar finns inte längre att få tag på. Alternativen är ett nytt skåp för 12-15 tusen eller chansa på ett begagnat, jag fick tag i ett i gott skick och flyttade över den gamla dörren för att bibehålla stilen på inredningen. Kom undan med 4500:- och hittills så har det funkat bra.

Christer
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det finns universalboxar att köpa för ca. 600:- . Gnistboxen är helt skild från övrig elektronik i lite äldre kylskåp och behöver bara 12V för att gnistan skall hoppa och sedan känna av lågan som skapar en svag spänning på X m.V. för att sluta med att skicka gnistan. Extrasignalen till nyare kylskåp går troligen också att plocka ut ur boxen.

Termoelementet har inget alls med gnistan att göra, den har bara till uppgift att hålla gasolflödet igång så länge en låga finns och ytterligare ca. femton till tjugo sekunder, så gnistan som omedelbart hoppar igång igen om lågan slocknar skall ha en stund på sig att tända om gasolen.
Om gasolen inte tänds om så släpper ventilen som hålls öppen av X m.V. från termoelementet när spänningen försvinner efter just ca. femton till tjugo sekunder.

Gnisttrafo-400.jpgGNISTBOX till KYLSKÅP-400.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej!
Nu har jag äntligen fått ordning på kylskåpet.
Jag hade loss brännaren och gjorde rent allt, men det hjälpte inte.
Beställde mig en ny tändkabel med tändstift och bytte och då "plötsligt händer det" så funkade det.
Troligen ett överslag i tändkabeln.
Nu har man ju efter alla onödiga reservdelsbyten ett nästintill helrenoverat kylskåp :)
Får gå rätt väg nästa gång, man lär så länge man lever sägs det.
Tack alla ni som hjälpt till.

//Jörgen
Hej igen, det var helt troligt dålig kontakt någonstans mellan kabelns anslutning till gnistboxen och fram till stiftet.
Då blir det just så här, gnistan orkar lätt att hoppa över ett glapp i sladden eller anslutningarna men den lilla spänning/ström som bildas av lågan mot gnistpinnen har inte en chans att ta sig upp genom glappet/kabeln till gnistboxen så den får signalen att lågan brinner och kan sluta att skicka gnistor.
-----------------------------------------
Jag har inte kollat rejält, men läst att den signalen som får gnistorna att sluta hoppa används även till säkerheten på nyare kylskåp och kan ställa till det om just det här felet finns med glapp i gnistkabeln, troligen eftersom de helt sköter sig själva vid tändning och återtändning m.m.
Det finns ju fortfarande termoelementet som håller gasolflödet öppet men just signalen till gnistan används även troligen som säkerhet om lågan skulle brinna dåligt eller svagt. Om då inte signalen från gnistpinnen är tillräckligt kraftig för att stänga av gnistan eller det fladdrar lite så stängs även gasolflödet av vilket det inte gör på äldre och manuellt startade kylskåp. Lågan slocknar och en röd lampa tänds troligen utan ytterligare förklaring.... Mer än att det är fel på skåpet.
Med automatstart på bypass av gasolen innan termoelementet håller flödet öppet och ytterligare saker som sköter sig helt själva så är det säker både bra och motiverat med så mycket övervakning som möjligt, men det blir ju också känsligare så även småfel som knappt är fel gör att det bråkar, "Liten tuva stjälper ofta stort lass."

Ungefär så funkar det har jag förstått. Informationen om det här är ju inte precis något som direkt hamnar i allmänna instruktioner av hanteringen av kylskåp, och kanske inte kan användas av ägaren till kylskåpet. Men ändå kanske bra att veta att inte hela "databoxen" till kylskåpet behöver vara trasig för att lågan slocknar efter en stund och en lampa tänds.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen