• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tändning död!

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato Maxi
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5 TDI
Årsmodell Chassie: 1997
Husbilsfabrikat: LMC
Husbilsmodell: 6400
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1997
Ämnesområde: Elsystem
Idag Tis 1/5, tog jag en liten tur på ca 8 mil. Bilen gick "som en klocka". Jag besökte en gammal moster. Var där ca två timmar. När jag sedan skulle åka hem, så hände ingenting då jag vred om nyckeln. Första tanken var att något stått på , och dragit ur batteriet. Men det fanns ström till hyttens innerbel samt till signalhorn mm. Konstaterade efter bortmontering av rattkåpa, att strömförsörjningen till tändlås var borta. Kollade kablar och plintar vid batteriet, så gott det gick med ficklampa. Hittade inget fel. Bilen förblev död. Fick tillverka en kabel, som jag drog från en strömförande säkring, till inkommande kabel på tändlåskontakt. Bilen startade och jag kom hem, på nattkröken.
Frågan är, har någon nån kännedom om det sitter nåt kontaktstycke, eller event nån typ av huvudsäkring, till den här kretsen. Jag lär få fortsätta felsökningen i morgon.
Göte A

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Gotand, du får bara ett diffust svar, men jag undrar om du inte har en avkänning av nyckeln med immobilizer i din bil. Boxen sitter i så fall bakom undre instrumentpanelen i mitten av bilen (bakom radion). Om den inte nöjer sig med nyckeln så kan du prova en annan nyckel om du har. Det kan också vara antenn/motagardelen som bråkar.
Jag har hört att den bråkar en hel del på äldre Fiat och ofta är bortkopplade, kanske utan att ägaren vet om det.
Den går att koppla förbi vid boxen. Om försäkringen har krav så är det nog enklare att satsa på ett larm än att laga den.

M.v.h. JANKRO.

Ps. tillägg. Jag är osäker på hur immobilizern är kopplad på en Fiat diesel.....Om den ligger före eller efter tändningslåset, med tanke på att du inte har någon 12V+ matning ? in i låset från början så kan det kanske vara något annat som bråkar.

F

F.d. 29892

Guest
Hej, har var ut för samma på min förra bil, där var det startspärr som var felande på min,kopplade bort den sen funkade allt, ha de sepen

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Tack för era svar. Min första tanke var att batteriet blivit tomt, men sedan tänkte jag på startspärren. Hade den "röda" nyckeln i bilen , så jag testade den. Men icke. Och jag kan ju ganska enkelt förbikoppla felet genom att lägga ström på inkommande strömkabel. Har inte haft tid att felsöka, återkommer med rapport, när jag funnit felet. Tur att ingen kommit med nån enkel förklaring, jag jobbar nämligen som bilelektriker. Det kunde ju blivit genant. :) Skall försöka jaga tag på ett elschema på bilen.

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Felet lokaliserat och avhjälpt. En dålig flatstiftskoppling i ett 4-poligt K-stycke, under handskfacket var orsaken. Som vanligt, busenkelt när man har facit i hand.

Toppen