• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Tändlås Peugeot J5a 1990

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, min gamla husbil har rullat 30 100 mil nu, och efter en kortare resa till affären för att handla stannade den 1km hemifrån. Vilket gjorde mig lite förvånad, då den alltid startat utan problem. Men har haft elfel tidigare som rörde blinkers, torkare mm, men som är åtgärdat med hjälp av Tony.
Fick hjälp att bogsera hem den då det var helt dött då jag vred på nyckeln. Testade batteriet vilket var utan anmärkning, sedan bort med kåpor runt ratten för att kunna
mäta om det kom fram någon ström till tändningslåset. Lite dragande i ingående kablar till rattlåset och allt börjar fungera igen, bilen startar hur lätt som helst och övrigt började fungera igen. Pratade med en bekant som hade försäljning och reparationer av Fiat Ducato som ser likadan ut. Han hade bytt ut många tändlås på dessa bilar då det tydligen är ett vanligt fel på dessa. Så ni med gamla husbilar med citroen, Fiat eller Peugeot med likadan kaross, kan ha det i minnet om bilen plötsligt blir helt strömlös, att tändlåset kan vara boven.
Hittade inga brända kablar eller kände någon lukt av brända kablar, men kanske det finns det ändå.
Har beställt ett nytt tändlås hos ALVADI bildelar för 34,28 EUR med frakt, finns säkert fler som säljer dessa lås men tycker priset är bra. Gick att kolla reservdelen mot VIN nr, så att det skulle vara rätt till bilen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det kan vara lite jobbigt att få bort det gamla om det är original, vilket det troligen är. Det sitter troligen fast med sådana där avdragna skruvskallar så man inte bara skall kunna skruva bort det/rattlåsfunktionen. Det går att borra bort det som är kvar av skruvskallarna eller ibland glipar det mellan halvorna så man kan gnugga av ena skruven först med ett bågfilsblad.

M.v.h. JANKRO.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Ja det ser lite jobbigt ut,blir inte "rakt" in med borrmaskin. Men har en dremmel med böjbar vajer som kanske går att använda.
Ska prova imorgon, får se hur det går för på något sätt måste det ju bort. Men ska prova att hugga bort det i värsta fall, inte så lätt att få kraft i slagen heller antar jag, då det är säte och ratt ivägen. Det är väl någon form av härdat material i skruvarna förståss ???
Nåja, har en vecka på mig innan nya låset kommer, synd bara att det är fel årstid att hålla på. Gillar varmt väder mycket bättre.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Ja det ser lite jobbigt ut,blir inte "rakt" in med borrmaskin. Men har en dremmel med böjbar vajer som kanske går att använda.
Ska prova imorgon, får se hur det går för på något sätt måste det ju bort. Men ska prova att hugga bort det i värsta fall, inte så lätt att få kraft i slagen heller antar jag, då det är säte och ratt ivägen. Det är väl någon form av härdat material i skruvarna förståss ???
Nåja, har en vecka på mig innan nya låset kommer, synd bara att det är fel årstid att hålla på. Gillar varmt väder mycket bättre.
Som regel är det kontaktplattan under tändningslåset som är defekt, den brukar sitta fast med en eller två skruvar som man kan lossa utan att demontera själva låset, hur just Peugeot har det vet jag inte men böj dig ner under och lys med en lampa så om du har tur kan du spara lite arbete.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag kommer ihåg en gammal tråd. Då var det kontaktstycke till tändningslåset som var bränt. Se tråden i länken, kontaktstycket börjar i inlägg #9.


 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
I värsta fall kan man montera en dold strömbrytare som slår på strömmen istället för med nyckeln, och en startknapp som kör startmotorn.
Så tändningslåset gör endast mekansikst rattlås då.
Så gjorde jag på en personbil för hundra år sen, en Ford 17m Taunus V4.

En sak att tänka på är att då och då smörja tändningslåset, risken är att det börjar gå trögt annars, och i värst fall kan nyckeln gå av.
Spruta in lite olja då och då .

Det sista gäller alla lås på bilen. Smörja löser alla problem.....

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, nej jag tror inte att skruvarna är härdade. Jag har bytt en gång på första Ducato modellen och då sågade/"gnodde" jag av skruven med ett bågfilsblad som sagt, för det fanns en glipa mellan halvorna i låset och dessutom så är det ju bara gjuten aluminium. Sedan var den andra loss eftersom spännet släppte på den.
Men jag tror inte att det var svårt att gno av skruven så den är nog inte härdad........... Tror jag :msn_tongue:.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Här förresten, en bild säger mer än tusen ord...Eller var det hundra ord ??
Som du/ni ser så är det inte mycket skalle kvar när den har blivit avdragen vid försvagningen. Det är inte heller så mycket aluminium att gnugga ner genom även om det bara finns en liten glipa.

DSCF6433.JPGDSCF6435.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej, min gamla husbil har rullat 30 100 mil nu, och efter en kortare resa till affären för att handla stannade den 1km hemifrån. Vilket gjorde mig lite förvånad, då den alltid startat utan problem. Men har haft elfel tidigare som rörde blinkers, torkare mm, men som är åtgärdat med hjälp av Tony.
Fick hjälp att bogsera hem den då det var helt dött då jag vred på nyckeln. Testade batteriet vilket var utan anmärkning, sedan bort med kåpor runt ratten för att kunna
mäta om det kom fram någon ström till tändningslåset. Lite dragande i ingående kablar till rattlåset och allt börjar fungera igen, bilen startar hur lätt som helst och övrigt började fungera igen. Pratade med en bekant som hade försäljning och reparationer av Fiat Ducato som ser likadan ut. Han hade bytt ut många tändlås på dessa bilar då det tydligen är ett vanligt fel på dessa. Så ni med gamla husbilar med citroen, Fiat eller Peugeot med likadan kaross, kan ha det i minnet om bilen plötsligt blir helt strömlös, att tändlåset kan vara boven.
Hittade inga brända kablar eller kände någon lukt av brända kablar, men kanske det finns det ändå.
Har beställt ett nytt tändlås hos ALVADI bildelar för 34,28 EUR med frakt, finns säkert fler som säljer dessa lås men tycker priset är bra. Gick att kolla reservdelen mot VIN nr, så att det skulle vara rätt till bilen.
Halloj min vän!
Att du inte ringde mej. Jag har ju lagat ett sådant problem tidigare. Herbet hittade t.o.m. länken. :)
Har du kollat kontaktstyckena. Jag har ju för mej att jag kollade på dessa när ditt instrument var urtaget.
Men de kan ju vara trasiga nu. :-(
Ha det gott // Tony
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej Tony.
Jag hade dig i tankarna såklart, men tänkte att jag sparar på dig tills det kommer värre problem.
Är ju som du vet inte någon bilelektriker :rolleyes:, men gjort lite som du sa när du var här och hjälpte mig. Försökt att tänka logiskt, om det kommer ström fram till låset men inget kommer ut borde det vara fel inne i låset. Så jag tänkte att jag börjar med nytt tändningslås och fungerar inte det så börjar problemen på riktigt. Jag är väldigt glad att du tog dig tid förra gången och räddade min gamla bil.
Tänker att grov jobbet med att byta låset och se om det löser problemet skall jag kunna klara själv. Men är glad att du hörde av dig igen, du är såklart välkommen att komma förbi om du är i trakterna.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Du vet att jag gärna kommer "förbi". :)
Jag tänkte att det var lättare att kolla kontakterna och byta dessa om det är fel på dessa
än att börja med att böka i det mekaniska. hihihi
Du måste ju ändock kolla kontakterna när du skall koppla ihop dom annars har du snart
problem där igen.
Jag kan kolla om jag kan lyckas få tag på dessa på jobbet igen. Annars fixar vi en annan lösning.
Jag hade många kontakter i dom jag hittade och satte ihop dom 2 och 2 så att strömmen blev
ordentligt fördelade.

Kolla gärna i länken som Herbet har i sitt inlägg här ovan så kan du se rätt snabbt om de är brända.

OT Alla lastbilskorten är sedan någon månad tagna. Nu jagar man jobb igen. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du vet att jag gärna kommer "förbi". :)
Jag tänkte att det var lättare att kolla kontakterna och byta dessa om det är fel på dessa
än att börja med att böka i det mekaniska. hihihi
Du måste ju ändock kolla kontakterna när du skall koppla ihop dom annars har du snart
problem där igen.
Jag kan kolla om jag kan lyckas få tag på dessa på jobbet igen. Annars fixar vi en annan lösning.
Jag hade många kontakter i dom jag hittade och satte ihop dom 2 och 2 så att strömmen blev
ordentligt fördelade.

Kolla gärna i länken som Herbet har i sitt inlägg här ovan så kan du se rätt snabbt om de är brända.

OT Alla lastbilskorten är sedan någon månad tagna. Nu jagar man jobb igen. :)
Grattis till korten! :)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Halloj Wessly!
Hittat något fel på tändsystemet ännu?
Jag har hittat ena sidans kontakter men dom andra var slut.
Jag har dock beställt dessa på jobbet och kommer inom kort.
//Tony
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, har bytt tändlås och allt fungerar som det skall, i vart fall på en provtur på fem mil. Fanns en liten värmeantydning på kontakten till anslutningen av tändlåset. Men inga brända kablar, tog ändå bort stiftet ifrån kontakten och klämde ihop den lite till.
Vet ju att den finns där, så tänker att byta ut det stift som har blivit lite varmt. Kanske enkelt byta ut mot en "sockerbit" då det är endast ett stift som krånglat. Men det kärvade inne i tändlåset också, så var nog dags att byta det ändå och 395 kr för ett nytt känns ändå helt ok. Vill ju inte få stopp någonstans efter vägen igen.
Tack för att du tänker på min gamla hb, väldigt snällt.
Har lite annat karossmässigt att åtgärda nu i vår, som känns som att det kan vara värt att lägga tid på när den fungerar igen.
En annan fråga när jag ändå har det i tankarna.
Skulle vilja koppla så att kylskåpet går att köra via generatorn när jag kör, det fungerar inte idag så någon kabel är väl trasig någonstans. Vet inte vart man köper en koppling som bara släpper strömmen en väg, vill ju inte tömma startbatteriet. Att dra ny kabel är väl ett sommar jobb, så inte bråttom att komma igång. Men om lusten att fixa till det kommer kan det vara bra att veta vilka grejer man behöver.
Tack igen Tony, vi kanske strålar ihop under våren och kan ta en fika eller något annat.
Sköt om dig och hoppas du snart hittar drömjobbet.
 
Toppen