• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Tänddelar till Peugeot J5 2,0 bensin XN1TA 1990

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej på er som kör gamla bensinare, jag letar lite nya delar (fördelarlock går att hitta, men Rotor Bremi 9394 svårare).
Har nyss börjat leta efter en rotor i fördelaren, den som sitter där nu är en Bremi 9394.
Men det visade sig att många tillbehörsfirmor inte har den längre, de skickade Bremi 9396 istället som ersättning.
Men blecket som pekar mot kontakterna i locket är bra mycket längre än på 9394.
Vilket gör att den kommer snabbare fram emot kontakten i locket. Antingen har jag haft "fel" rotor i hela tiden eller så
är den ersättning jag fått felaktig.
Så jag undrar lite vilka märken av fördelarlock ni har och vilken rotor som ni använder?
Gärna fabrikat och art nummer.
Motorn är XN1TA 85hk. vilken är likadan i bensinmodellarna av både Fiat, Citroen och Peugeot, har jag fått veta.
Tacksam för lite svar.
 

Pjopixbo

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Härryda
Hej jag har haft samma problem som du. Jag har en ducato 2,0 1988 170B(XN1T) som har Ducellier fördelare och därmed fördelararm och lock. Jag beställde 3 gånger från olika leverantörer och fick fel varje gång (Bosch). Till slut fick jag tag i en duktig tjej på Mekonomen i Eklanda/Mölndal som hjälpte mig.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Att blecken på rototorn är bredare borde inte spela någon roll om man ställer in tändningen med en stroboskåplampa.
Jag har använt modeller med korta och långa bleck.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
För flera år sedan köpte jag dessa grejor på Autoexperten till våran -90:a.
Tyvärr har jag inga data kvar men kolla med dom.
Hej där
Hoppas ni haft en fin sommar så du inte fått jobba hela tiden. Lite HB måste man ju åka.
Min gamla HB går bra nu, och allt elektriskt fungerar. Ska klämma ur den lite mer mil nu i sommar, tänkt en resa ner till västkusten med början i Strömstad och sedan vidare längs kusten vidare upp mot STHLM.
Blir lite till att plussa på de trettiotusen den redan har, men gamla bilar ska ju rulla tycker jag. Varit en sväng upp till Luleå och hem, ner till Vadstena och Trosa bla. Så blir en del i sommar.
Är ni i trakterna stanna till och ta en kopp kaffe eller något.
 
Toppen