• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tändare gasolspis

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Efter vintervilan har tändaren till gasolspisen slutat fungera. Blivit tipsad om att spraya med fuktighetsspray i kontakten.
är det rätt åtgärd?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    3,3 MB · Visningar: 89
F

Fd.47585

Guest
Vad menar du med pinnen?
Den ena som sitter precis utanför brännaren, den skall sitta mitt i en låga och när den blir varm kan man släppa tändsäkringen utan att lågan slocknar. Blir den "nedsölad" så kommer inte värmen in och spisen fungerar inte. Sen finns en pinne till som gnistan "hoppar" från, samma där, blir den "nedsölad" så kommer inte gnistan ut och spisen tänder inte. Bägge måste vara rena för att spisen skall fungera som tänkt. Tittar du på din egen bild så ser du tändpinnen (vit pinne med en lite metallklump överst). Kolla om det gnistrar från den när du trycker in "gnistknappen", annars gör rent metallklumpen.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Nu fungerar tändaren efter att kontaktspray verkat i några dagar.
nu upptäcker jag att en gummidämpare som sitter i spisen och ska dämpa locket saknas
Har googlat men hittar ingen leverantör.
Någon som vet
 
Toppen