• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täcker försäkringen din skada?

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Hej, jag fick anledning att ställa mej den frågan efter en grej som hände min husbil för några veckor sedan.
Ett bakhjulslager sa upp sej när vi var på resande fot, bilen är relativt ny, 2013, och rullat 3.500 mil. Efter en del strul med bärgning till en verkstad, som Folksam föreslog. Grejen var bara den att den här verkstaden kunde inte hantera husbilar, för små portar. Ny bärgning till ny verkstad, även den föreslagen av Folksam. Den här verkstaden fixade felet, men dom var inte ackrediterade av försäkringsbolagen, så jag fick betala reparationen på plats. Nåväl bilen var fixad och jag kunde åka vidare. När jag kom hem så tog jag kontakt med Folksam, dom bad mej skicka in kvittot från verkstaden och jag trodde att Folksam skulle sätta in pengar på mitt konto. Inga pengar dök upp, ny kontakt med Folksam.
Det var nu jag fick veta att maskinskadeförsäkringen INTE täckte min skada.
Det är nämligen så att försäkringen täcker enbart lagerskador på drivande axlar.
Jag har en framhjulsdriven Fiat och det var ett bakhjulslager som hade gett upp.
Sens moral: Läs det finstilta i försäkringsvillkoren.
 
Toppen