• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TÖMMNINGSKRAN.

Carstens

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Klippan
HBK-Nr
4249
Medlemskap
2025
Hej !

Har byta bil och upptäcker att det inte finns någon yttre utkastare för färskvattentanken,
Min fråga, vet någon var man kan köpa en sådan?:confused:
Borde ju finnas på alla bilar.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: TÖMMNINGSKRAN.

Har du kollat innuti tanken? I vår bil finns en dräneringsplugg som bara är åtkomlig från insidan. Ganska medioker lösning tycker jag. Det hade ju varit bättre med en kran på utsidan som vi hade på vår första bil. Den var bra att använda för att skölja smutsiga saker med, tösens leksaker eller jordiga rotfrukter till exempel.
 

Carstens

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Klippan
HBK-Nr
4249
Medlemskap
2025
Sv: TÖMMNINGSKRAN.

Jo vist finns det en plugg i botten, men den är ju fruktansvärd svår att komma åt. Min förra bil en 09 hade avtappning för både färsk tank o spillvatten.
Man kan ju tömma via spilltank, men varför köra pumpen tills färskvattnet är slut.
Men tack för din uppmärksamhet.
 

Carstens

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Klippan
HBK-Nr
4249
Medlemskap
2025
Sv: TÖMMNINGSKRAN.

Tack du..

Jag har samma tanke, men då måste man förlänga avstängaren, men allt går att fixa, finns det en färdig avtappning så är det enklast.
Ha en go helg..
 

Svahnarna

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Aneby
HBK-Nr
177
Medlemskap
2024
Sv: TÖMMNINGSKRAN.

Vi hade samma problem och man vill ju verkligen inte köra ner handen i färskvattentanken för att dra ur proppen. Jag konade ett plastat kopparrör i lämplig dimension, på med lite sanitetssilikon och knackade ner den i utloppet. På utsidan satte jag fast en ballofixventil som kran. Har fungerat väldigt bra i fyra år.

Lasse
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: TÖMMNINGSKRAN.

Jag har borrat ett minimalt hål i "manluckan" och dragit igenom en nylonlina som är fäst i proppen. När man vill tömma drar man i snöret. När man sedan skall fylla får man iofs kör ner handen och sätta dit proppen, men det förenklar mycket.

Evert H
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: TÖMMNINGSKRAN.

Har brottats med samma problem köpte en kran som jag monteade i den lilla slangbit
som kommer från utsläppet under bilen ( Tänk på frostrirken)

Det går att peta upp pluggen under med en pinne
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: TÖMMNINGSKRAN.

Vilka probem ni har med urtappning av färskvatten, jag har en "ratt" att skruva på så e de klart.. å andra sidan saknar jag kran för gråvattnet innifrån...
Pilot
 
Toppen