• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Syntetolja Fiat

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
undrar bar vad skillnaden är på c2 eller c3 olja...min senaste fiat evro 6 kräver c2...har kört på mineralolja förut i mina bilar..har det nån betydelse.egentligen...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
undrar bar vad skillnaden är på c2 eller c3 olja...min senaste fiat evro 6 kräver c2...har kört på mineralolja förut i mina bilar..har det nån betydelse.egentligen...
Inte så stor skillnad mellan C2/C3, men oljan skall också uppfylla FIATs spec. läs i instruktionsboken och gå efter det.

  • C3-oljor är Top Tier lägre SAPS-värden. De är konstruerade för användning i högpresterande bensin- och lätta dieselmotorer där avancerade efterbehandlingssystem som dieselpartikelfilter (DPF) och trevägskatalysator (TWC) används. Dessa oljor är typiska SAE 5W-30 eller SAE 5W-40 baserade på grupp III-basoljor. De är vanligtvis i kombination med en rad OEM-specifikationer : Daimler MB-Approval 229.31 / Daimler MB-Approval 229.51 / Volkswagen VW50200 / Volkswagen VW50500 Volkswagen VW50501 / BMW Longlife 04 / Porsche (SAE 5W-40 only). (SAPS= Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur)
  • C2 Samma som ACEA C3 men bara SAE 5W-30. Ger lägre slitageskydd men bättre bränsleekonomiförbättring.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Inte så stor skillnad mellan C2/C3, men oljan skall också uppfylla FIATs spec. läs i instruktionsboken och gå efter det.

  • C3-oljor är Top Tier lägre SAPS-värden. De är konstruerade för användning i högpresterande bensin- och lätta dieselmotorer där avancerade efterbehandlingssystem som dieselpartikelfilter (DPF) och trevägskatalysator (TWC) används. Dessa oljor är typiska SAE 5W-30 eller SAE 5W-40 baserade på grupp III-basoljor. De är vanligtvis i kombination med en rad OEM-specifikationer : Daimler MB-Approval 229.31 / Daimler MB-Approval 229.51 / Volkswagen VW50200 / Volkswagen VW50500 Volkswagen VW50501 / BMW Longlife 04 / Porsche (SAE 5W-40 only). (SAPS= Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur)
  • C2 Samma som ACEA C3 men bara SAE 5W-30. Ger lägre slitageskydd men bättre bränsleekonomiförbättring.
hej o tack...det är ingen större fara då egenligen att köra på mineral olja...typ 15w-40...har gjort det i dom andra fiatmotorer o även vw transporter...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
hej o tack...det är ingen större fara då egenligen att köra på mineral olja...typ 15w-40...har gjort det i dom andra fiatmotorer o även vw transporter...

Du skall absolut inte köra din nya bil på gammaldags mineralolja, det kan kosta dej igensatt/ förstörd katalysator och partikelfilter, och det blir inte billigt att åtgärda. Det är absolut att spara på fel ställe. Kör på exakt den spec som rekommenderas ända ned till C2/C3!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det går en "osynlig" skiljelinje mellan kraven på motoroljor för bilar med och utan avgasefterbehandling.
- Utan efterbehandling, det vill säga, avgaserna rätt ut från turbon genom ljuddämpare och avgasrör ut i naturen.
- Med efterbehandling, det vill säga, avgaserna ut från turbon till något annat än en ljuddämpare, det kan vara en DOC, DPF, SCR mm, och ut i naturen.

Oljekrav:
Utan efterbehandling. Fokus kan ligga på bastal (för att neutralisera syra från förbränningen), hindra slitage, hindra cylinderpolering (till den grad att kolvringarna slutar att täta)

Med efterbehandling:
Hindra slitage, hindra cylinderpolering (till den grad att kolvringarna slutar att täta), OCH ha tillsatser för att uppnå föregående utan att förbränningsresterna av tillsatserna förstör/förgiftar efterbehandlingssytemet.

Äldre oljetillsatstekologi använde mycket effektiva (och billiga?)"SAPS" (Sulphated Ash, Phosphorous, and Sulphur) tillsatser, dessa tillsatser tål inte efterbehandlingssystemen.

Kortversion, använd den olja som tillverkaren specificerar för din motor!

Edit, förtydligande.
Denna gräns går inte mellan syntet eller mineraloljor.
 
Senast ändrad:

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Följ specen dvs den klassning som tillverkaren rekommenderar.
Välj föreskriven viskositet.
Om det är mineralolja eller syntet är egentligen ointressant, då det är klassningen som är viktigt, vilket innebär rätt tillsatser i oljan.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
För min del med en äldre husbil Fiat ducato 3,0 07a, utan partikelfilter, skall jag inte ha den nyare oljan.

Enligt servicboken DSC_0024_20_copy_2393x1346.jpg
skall jag ha en olja med denna specen.

Jag vet att jag har fått fel vid något tillfälle.
Därför kollar jag noga vad jag får i motorn.
Och byter olja och oljefilter en gång om året.
Då vi kör året runt och långt, och behåller våra bilar länge.

Krister.
 

Halvard

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
17302
Medlemskap
2024
Hej.
Ett råd från mej är, kör alltid på den olja som står i instruktionsboken. eller rådfråga en Fiatverkstad.
Häll aldrig i helsyntet olja i en motor som ej har gått på sådan olja förut gäller motorer som har gått några tusen mil
eftersom helsyntetolja löser upp alla sotavlagringar och gör motorn helt ren, och till följd att den kan börja läcka olja.
Mvh Halvard.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det går en "osynlig" skiljelinje mellan kraven på motoroljor för bilar med och utan avgasefterbehandling.
- Utan efterbehandling, det vill säga, avgaserna rätt ut från turbon genom ljuddämpare och avgasrör ut i naturen.
- Med efterbehandling, det vill säga, avgaserna ut från turbon till något annat än en ljuddämpare, det kan vara en DOC, DPF, SCR mm, och ut i naturen.

Oljekrav:
Utan efterbehandling. Fokus kan ligga på bastal (för att neutralisera syra från förbränningen), hindra slitage, hindra cylinderpolering (till den grad att kolvringarna slutar att täta)

Med efterbehandling:
Hindra slitage, hindra cylinderpolering (till den grad att kolvringarna slutar att täta), OCH ha tillsatser för att uppnå föregående utan att förbränningsresterna av tillsatserna förstör/förgiftar efterbehandlingssytemet.

Äldre oljetillsatstekologi använde mycket effektiva (och billiga?)"SAPS" (Sulphated Ash, Phosphorous, and Sulphur) tillsatser, dessa tillsatser tål inte efterbehandlingssystemen.

Kortversion, använd den olja som tillverkaren specificerar för din motor!

Edit, förtydligande.
Denna gräns går inte mellan syntet eller mineraloljor.

finns 0W30, 0W40, 5W30, och 5W40 Med låg askhalt överhuvud taget som mineralolja? Kan inte säga att jag direkt har letat, men har inte sett det heller? Sedan har jag kikat lite efter 10W40 Helsyntet som inte är MC-olja, verkar också lite svårt, Delsyntet finns det gott om, men många anger inte vilket, säljare är väldigt sparsamma med de uppgifterna.
 
Toppen