• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sygic vs Navigon

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
Jag har i några säsonger använt mej av Sygic´s app i en Samsung GT-P5110. En utmärkt kombination där jag med stor glädje framgångsrikt pillat en hel del med hantering av POI och iconer.

Nu har Sygic med sin senaste uppgradering till "New Generation" fullständigt demolerat denna möjlighet. Supporten är mycket trög och oförstående, men lovar en bättre hantering av POI i kommande uppgradering, när den nu kommer!

Jag kommer inte åt att se ALLA mina POI i menyerna och vilka iconer dom har, så något arbete med att lägga in och uppgradera grupperna är INTE möjligt. Alla POI verkar finnas på kartan.

Därför har jag laddad ner appen "Navigon Europa" som eventuell ersättare. Är rätt förtjust i denna, kanske något dyra app, men många finesser. Men fick en liten baksmälla då jag inte hittar hur och OM man kan lägga in egna POI och Iconer. Trodde att man skulle kunna ladda ner "Navigon Fresh" som verktyg, men det kan man bara om man registrerar sin Navigon. Och eftersom den redan är registrerad vid inköpet, (går inte att göra igen), så kan jag inte ta ner Navigon Fresh som har möjlighet att hantera POI i csv-format. Lite av moment ""!

Hanterar just nu Sygic med hjälp av Locus, men problematiskt när jag inte kan hantera mina POI-grupper i Sygic.

Så till mina frågor:

1. Är det fler än jag som använder Sygic och har dessa problem?

2. Är det någon vänlig själ som kan vägleda mej hur man kan "pilla in" egna POI och iconer "bakvägen" i Navigon Europa. Någon handledning/bruksanvisning är INTE tillgängliga!

Hälsningar
Kåre

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025
Sv: Sygic vs Navigon

Hej, inga tips utöver vad jag gör i min Sygic i Androidmobil (Samsung Galaxy Note4):

Du måste ha rupi-filer per land
Du måste ha motsvarande lands karta installerad
Koppla mobilen till datorn med USB, eller använd t ex "Mina filer" direkt i mobilen
Gå in i mappen Sygic/Maps och lägg upp mappen Import (om den inte redan finns)
Flytta in rupi-filen där, stäng Mina filer
Starta Sygic som då talar om att den importerar poi-filen

Sök land/ort, välj "Visa POI:er i närheten"
Välj fliken Grupper
Sist i listan ligger Favorit POI, klicka där så får du upp dina egna POI i närheten

Anm. Har märkt att Sygic i detta läge tar fram POI inom en liten omkrets enbart.
Kan du åtgärda genom att välja en av POI:a, och på karten som visas klicka på platsen, välja "Utforska i närheten", igen välja fliken Grupper, etc.
Då får man upp egna POI:er i betydligt större omkrets.
Varför det är så vet jag inte.

Hoppas tipset hjälper dej ...

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

På Navigon Europa till Android och IOS har jag inte hittat något sätt att få in egna POI med rimlig arbetsinsats.
Navigon Fresh fungerar bara till deras GPS och inte till Smartphones.

Jag använder POI Viewer för egna POI.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Stort tack för ditt svar Bosse, men jag har inte problem med att lägga in filerna, utan det är hur jag kan/inte kan hantera Favoriter i Sygic´s "New Generation"

Här ska jag försöka få in två bilder med den gamla och nya versionen av Sygic, där du ser hur stor skillnaden är. Jag har drygt 50 grupper med i Favoriter som alla visades i den gamla versionen. I den nya visas bara 12 stycken (tror jag), och dessutom utan iconer.

Ja nu kom dom vid sidan om varandra. (Vet inte hur man gör).
Den vänstra är från gamla versionen av Sygic. Lättläst, rättstavat och med icon. Den andra talar för sig själv.

Och Sygic förstår inte vad jag har för problem! :confused:

Kåre

Bilagor

• Screenshot_2013-07-05-09-46-29.jpg
    Screenshot_2013-07-05-09-46-29.jpg
    18,1 KB · Visningar: 4
  • Screenshot_2015-03-20-16-06-49.jpg
    Screenshot_2015-03-20-16-06-49.jpg
    7,6 KB · Visningar: 2

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

På Navigon Europa till Android och IOS har jag inte hittat något sätt att få in egna POI med rimlig arbetsinsats.
Navigon Fresh fungerar bara till deras GPS och inte till Smartphones.

Jag använder POI Viewer för egna POI.

Som jag trodde då Håkan.
Men kan man använda POI-Viewer till att mata in POI i Navigon Europa ?

Jag har en fråga liggande hos Navigon om hur man matar in POI och iconer i Navigon Europa, men det lär nog ta en stund innan dom svarar.

Undrar
Kåre

F

F.d. 55554

Guest

@ Smeden

Håller med dig, funderar på någon annat program, vet bara inte vilket.
Kör med den gamla versionen och gamla kartor på min 7" Asus,
trots att kartorna inte är uppdaterade.

Jojje

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Okay Kåre, ser vad du menar.
Ser likadant ut i min.
Har du provat att lägga med en .bmp-fil för ikonen med samma namn som rupi-filen vid importen?

Egentligen gör det mej inte så mycket att ikoner och beskrivningar saknas;
Jag använder Locus Map Pro och Maps Pro (PC Win 8.1) för att söka och planera, båda ger mycket bättre översikt.
Länkar sedan bara till antingen CoPilot eller Sygic för navigering.

Senast ändrad:

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Just de Jojje! Va f-n ska man välja? Alternativen är ju inte så många om man vill vara kvar med smartfåne/läsplatta.
Har ingen lust att gå tillbaka till laptoppen igen!

Visst är Sygic förbaskat trevlig när man är "på rull", men att hantera POI och iconer i "New generation" är enbart frustrerande. När sedan Sygic inte vill förstå, eller inte tycker att detta är ett problem.......!:cool:

Eftersom jag inte kan hantera POI på ett säkert sätt i Sygic, har jag "kopplat" Locus som "förpatrull". Locus har ett föredömligt enkelt sätt att hantera POI och iconer. Mycket enkelt och logiskt! :)

Får nog köra så denna säsong, sedan får vi se.

Hälsar
Kåre

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Okay Kåre, ser vad du menar.
Ser likadant ut i min.
Har du provat att lägga med en .bmp-fil för ikonen med samma namn som rupi-filen vid importen?
(har inte testat, brydde mej inte om det).

Nej det har jag inte Bosse.
Alla dessa grupper utom en är inlagda i den gamla versionen. Och där valde jag alltid icon EFTER det att jag importerat en ny grupp.
Detta genom att använda verktyget "Byta icon" eller vad det hette då. Bytte från ingen till passande icon från det "lagret" av iconer jag tidigare importerat till mappen "icon".

Allt var bättre förr, "Ju förr dess bättre"

Hälsar
Kåre

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Tidigare kunde man starta navigering i Navigon direkt från POI Viewer men det har slutat fungera efter senaste uppdateringen av Navigon.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Ja då är det frågan vilket tillägg jag har som spökar?
Navigon startar men blir kvar på 1:a sidan och får inte med någon position.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Det är vissa som inte fungerar och givetvis hade jag testat med en sådan.
Pildamsparken Malmö fungerar inte tex.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Fick svar från David som utvecklar PoiViewer:

Hello,

Several things I know about the POIViewer/Navigon link:

-When Navigon thinks something is wrong with a POI, the directions stops working for the following POIs (even if there are corrects). You need to "force quit" Navigon or restrat your phone.

-Navigon consider something is "wrong" with a POI when the POI is outside its map. (It will be the case if the coordinates are wrong, for instance if lat, lon = 0,0 due to a bad export/import with another software).

-Due to a limitation in the link between POIViewer and Navigon, Navigon will consider that a POI is wrong if its name contains the characters: if the POI name contains the following characters: '<', '/' or '\'.

Regards

David.

F

F.d. 14324

Guest

Nu vet jag inte vilken fil du använder Håkan?
Den Gpx-fil jag ligger bakom innehåller massor av snedstreck (/) i namnen eftersom jag valt att behålla namnet identiskt med namnet här i Hbk.
Om detta är problemet med Navigon så blir det nog en hel del platser som kommer att strula.
Exempelvis så bara i Malmö kommer det att fattas några stycken: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/258

Men det borde inte vara omöjligt att rensa upp i platsernas namn i filen för en specialanpassad fil för Navigon? Själv är jag urdålig på sånt men med något lämpligt program med funktionen "Search and replace" så borde det gå att ordna.

mvh jocke

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Inget stort problem för mig nu när jag vet vad det beror på.

Toppen