• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sygic / TomTom OBS! Andriod

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Hej, jag har kört med Sygic ett tag men tycker den flyter på dåligt när det blir flera svänger tätt på rad, exempel flera rondeller. (kanske finns lösningar?!)

Funderar nu på att köra TomTom istället och undrar om någon har erfarenhet av TomTom och om den flyter på som i en extern TomTom enhet.

I Sygic har det varit enkelt att lägga till POI:s hur är det i TomTom?

Hoppas någon vet:)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sygic / TomTom OBS! Andriod

Någon nämnde att det flöt bättre om man avaktiverade "förbättrad positionering" i Sygic.

TomTom kallar motsvarande för "GPS Enhancer".

M

MatsFo

Guest

Hej, jag har kört med Sygic ett tag men tycker den flyter på dåligt när det blir flera svänger tätt på rad, exempel flera rondeller. (kanske finns lösningar?!)

Funderar nu på att köra TomTom istället och undrar om någon har erfarenhet av TomTom och om den flyter på som i en extern TomTom enhet.

I Sygic har det varit enkelt att lägga till POI:s hur är det i TomTom?

Hoppas någon vet:)
Hej,

Vet du säkert att det inte är GPSen som är dålig/långsam? För då kommer du ju att få samma problem vad du än väljer.

Jag har större problem med att Sygic fortfarande har problem med sin uträkning av färdväg som ofta visar fel väg trots att man gör enklast möjliga, nämligen snabbaste vägen. Annars gillar jag den mycket bra.

TomTom flyter på bra och snabbt på mina Android-enheter. Jag har inte tänkt på exakt hur snabb den är men har inte tänkt på det som ett problem som jag gjort på några andra GPS-programvaror, t.ex. Navigon för Android.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Tack, då kanske det inte är så dumt att gå över till TomTom, medföljande Navigon har jag aldrig haft problem med men vill gärna ha lite fler funktioner.

M

MatsFo

Guest

Vad är det du saknar i Navigon eller Sygic tycker du?

Navigon använder jag när jag vill hitta lite mindre vägar att köra på. Deras inställningar "Scenic" för att få 3 förslag på färdvägen, den funktionen tycker jag är otroligt bra. För den ger 3 realistiska "scenic" färdvägar.

TomTom använder jag när det är viktigt med tiden när jag är framme. Den tycker jag absolut är bäst att räkna rätt på tiden. Även för att hålla koll på köer, men den delen tycker jag Waze är i stort sett lika bra på.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Vad är det du saknar i Navigon eller Sygic tycker du?

Navigon använder jag när jag vill hitta lite mindre vägar att köra på. Deras inställningar "Scenic" för att få 3 förslag på färdvägen, den funktionen tycker jag är otroligt bra. För den ger 3 realistiska "scenic" färdvägar.

TomTom använder jag när det är viktigt med tiden när jag är framme. Den tycker jag absolut är bäst att räkna rätt på tiden. Även för att hålla koll på köer, men den delen tycker jag Waze är i stort sett lika bra på.

Nu pratar jag nog lite i nattmössan, fick för mig att det är Navigon man kommer till från Maps men så kanske det inte är... Hur som är det den jag menar som saknar funktioner som POI hastighet mm.

Sygic blir jag bara helt trött på när den inte hänger med vilket jag tycker är helt grundläggande för att det ska bli bra.:rolleyes:

TomTom kan man inte testa vad jag sett därav ville jag höra mig för innan jag köper den.:)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag gjorde för skojs skull en jämförelse mellan navigeringsappar från min nuvarande position till Kiruna.
En rutt längs E4 och den andra med längst tidsåtgång längs E45.

Navigon 17.47-19.28
Google 17.59-18.43
TomTom 19.39-20.30
Apple 19.43-20.47
iGO 20.21-21.41
Sygic 20.28-23.00
CoPilot 21.15-23.16

Som synes stora variationer!
Jag har ingen aning om vilken app som är mest korrekt men en gissning är de i mitten på listan.

Senast ändrad:
M

MatsFo

Guest

Du gjorde testen på iOS för alla program antar jag?

Då jag har testat de jag kan testa på Android får jag samma ordning som du, bortsett från Google som brukar hålla sig längst ned, vid Sygic/CoPilot. De 2 är sämst på att ha rätt tid varje gång jag testat de senaste åren. Men jag är glad att Google börjat räkna bättre.

Navigon brukar vara lite väl optimistisk.

De 2 bästa just tidsmässigt har senaste året varit TomTom och Waze. Jag har testat flera gånger live, oftast på 1-3 timmars färder och de har diffat högst 5 minuter, oftast mindre från början jämfört med när jag verkligen är framme. Och då har jag följt hastighetsbegränsningen exakt och trafiken då jag kommit in i tätorter...

Kan ju vara så att Google börjat använda Waze information om tider på sträckorna och att det är därför de blivit bättre.

M

MatsFo

Guest

Nej det har jag inte gjort på TomTom i Android ännu.
Men det borde fungera precis som förut att man lägger in POI-filen i rätt katalog bara. Har svårt att tänka mig att de tagit bort den möjligheten men vet tyvärr inte säkert.

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Nej det har jag inte gjort på TomTom i Android ännu.
Men det borde fungera precis som förut att man lägger in POI-filen i rätt katalog bara. Har svårt att tänka mig att de tagit bort den möjligheten men vet tyvärr inte säkert.

Hej,
enligt några forum så skall det inte gå att lägga POI i Tomtom Android.

Men.
Jag har testat och det fungerar...... sådär.
POI-symboler syns på kartan men i POI-listan visar bara text utan aktuella symboler.

Jag placerade mina OV2 POI i kartmappen.

På ett forum så tror man att POI-hanteringen skall komma i senare uppdateringar (?)

Jag hoppas på detta eftersom jag gillar Tomtom... /Roy

Toppen