• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

SVT Play i Italien?

J

Jarn

Guest
Är uppkopplad mot campingens Internet som f.ö. funkar mycket bra.

Men när jag försöker se något på SvT Play, då får jag upp en ruta som säger något om att pga upphovsrättsliga skäl, så går det inte att se när man befinner sig utomlands.

Går det att lösa på något enkelt sätt, eller är det kört?

F

F.d. 4220

Guest
Sv: SVT Play i Italien?

Det går att lösa, men är lite bökigt.
Man kopplar upp sig via en proxy-server. Lite som en bulvan kanske man kan säga. Du kopplar upp dig mot en proxyserver som finns i Sverige, via den loggar du in på SVT-play som då tror att du befinner dig i Sverige och låter dig titta på sändningarna.

Det finns flera siter som listar Proxy-servrar, här är en:
Proxy List Free: Proxies in country Sweden - domain .SE. AliveProxy WEB SSL VPN Anonymous Secured Internet Access Services

För att sedan använda den så lätt som möjligt så finns det plugin till Firefox som kan användas.
Prova exempelvis https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/15023/?src=api

Men det finns fler, bara att söka på "proxy" bland tilläggen. Den ovan har jag testat, ganska enkel att ställa in.

Sen kan dessa servrar vara lite opålitliga, vad gäller uppkopplingskvaliten. Ibland funkar det perfekt, andra gånger inte alls...

Edit/tillägg: Vill man ha en pålitlig proxytjänst så finns det dessutom betaltjänster.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

VPN (Virtual Private Network) är lyxvarianten av proxy.
Har du sådan tur att du har Alltele som internetleverantör (ADSL) så ingår ett IGhost (VPN) konto. Gratis & säkert.

Alltele's VPN är sverigeregistrerad.

Peter :)

Senast ändrad:
J

Jarn

Guest

Jag har en VPN klient i min dator och har startat den, men eftersom det är företagets nät så tror jag tyvärr att den är utlandsregistrerad, så där gick jag bet också.

Inget livsviktigt problem detta, mest nyhetr kunde ju vara intressant, men min kortvågsradio funkar ju så jag får väl lyssna på dagens Eko i stället.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På den tilsvarende tjenesten fra NRK skiller de på egenproduserte programmer - inkludert nyhetssendingene og innkjøpte filmer og serier. Alle innkjøpte sperres mot streaming i utlandet, egenproduserte (med noen få unntak) streames i realtime (ca. 5 sekunder forsinket) og endel streames også fra arkiv. Sportssendinger er litt varierende - noen streames og andre ikke - uten tydelige regler, sikkert basert på avtaler med arangører.

SMEDBY

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
2306
Medlemskap
2026

Det finns en speciell Rapportsändning för oss som är i utlandet. Vi turnerar just nu i Storbritannien och har kunnat se Rapport (gårdagens alltså) varje dag.
Eva och Anders

F

F.d. 25023

Guest

Vi har aldrig haft problem med TV- eller radionyheter via laptop, inte heller med svenska serier, som Fagervik osv.

Millenium eller utländska serier har vi inte kunnat se.

Inga problem med någon av de radioprogrammen på P1 vi har lyssnat via datorn varje dag (och det är många) under vår vistelse i Spanien, Portugal, Frankrike, Italien, Tyskland med respektive lands mobila internet (SIM.kort).

Hoppas ni får ordning på det.

hälsning
jyrki

J

Jarn

Guest

Ja, nu när jag kollar så funkar nyheter. Det jag var inne o provade var såklart lite VM fotboll samt den danska serien Livvakterna.

Men som sagt när det gäller nyheterna så funkar ju kortvågsradio kanon.
Dagens Eko mellan 17.45 - 18.15 är bra och innehåller ju även ekonominyheterna.
Då kan jag ju också ligga i hängmattan o lyssna ....:twitcy:

Toppen