• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sveriges första husbil?

F

F.d. 9232

Guest
Hittade den här länken av en slump. Visst är den fantastisk?
Istället för att bygga om en bil till husbil, valde han att bygga om en husvagn till en bil. Undrar just hur trafiksäkerheten är i den... Jäkligt charmigt att den är baserad på en tvåtakts Saab!
SAAB 92 HUSBIL

F

F.d. 15719

Guest
Sv: Sveriges första husbil?

Men hallå det här är på riktigt! Den är fabikstillverkad i tre exemplar tror jag visst att det var!

Teknikens värld har en som reklamploj, den var med på Tullinge marknad i år och har även synts på Sveavägen under cruisingen ibland.

Ett exemplar har räddats från skogsdöden och HBK medlem humlan95 i Östersund är inblandad i detta projekt - det finns även en hemsida och en video från den dramatiska räddningen. Och ett inlägg nånstans i arkiven på detta forum!

/elisabeth

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Sveriges första husbil?

Det finns även en hel del om den på Svenska SAAB Klubbens hemsida. Den första var visst byggd på SAAB 92 chassi och måste ju ha varit så trött att klockorna stannade då den som max hade 28 hästar.. Dom följande var visst byggda på SAAB 96 långnos som hade 38 2-T hästar (-65 och uppåt) men motorerna blev utbytta till V4 motorn som kom 1967.

Toppen