• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sverigerundan

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I år bestämde vi oss för att fara till mörkaste Norrland för att njuta midnattssol.
Med på resan, förutom fru och barn är svärföräldrarna med sin nyinköpta husvagn.
Det har vart ett evigt tjat på svärfar ”titta vilken fin husvagn man får för 20 000:-, det skulle va nått för er istället för er krånglande husbil”.
Jo vi får se....
’Vi började resan med ett besök på Bofors museet och släkt i Kristinehamn sedan Lerin konst i Karlstad.
Barnen ville gå på badland Sunne och blev mycket besvikna när vi upptäckte att ”hela” anläggningen brunnit upp så vi gled vidare norrut.
Efter ett stopp för fika hos släktingar i Malung gick färden till Sälenfjällen och Trollstigen.
När vi kom tillbaka till husbilen var det en pöl under och något som rann. Snabbkoll visade varmvatten, av med pumpen för vidare felsökning senare.
På kvällens ställplats, sjö vid vägen, rev jag halva inredningen för att få ut avloppstanken (det läckte under någonstans) och fiskade ut slangarna till köket, jomenvisst en 1cm lång spricka i varmvattenledningen.
Efter en koll i bra att ha lådan snodde jag på 1m vulktejp och en slangklamma, det blev tätt.....
Satte ihop allt igen men när frugan tog morgondisken började det droppa igen :-(
Tillsvidare körs det med påsättning av pump endast vid användning av kran så läcker det minimalt.
Tisdagen tillbringades med en långpromenad vid Sveriges högsta vattenfall och kvällen och natten på ett vindpinat Flatruen.
Dagen idag har spenderats i Östersund med besök på Jula och Mekonomen för inhandling av diverse för att försöka laga den läckande slangen.
Ikväll revs inredningen och tanken ut igen och efter lite ”jävlaranamma” fick jag Det på en vattenkoppling på den skadade slangen.
Och äntligen är det helt tätt. Denna gång gick demontering och återmontering betydligt snabbare.
Mitt i allt elände är man dock lite skadeglad, för efter första läckaget då svärfadern utbrister ”du skulle haft en billig husvagn istället”, så har jag lagat följande på hans husvagn: Kylskåpet tänder inte - Kabelbrott, En spisplatta tänder inte - Igensotad brännare, Vattenpumpen startar inte från badrummet - Trasig kran (löst med brytare), Luktar gasol och flaskan tog snabbt slut - 2st läckande kopplingar, Rinner vatten under - Slang från köksavloppet lossat, Stor glipa mellan dörr och karm - Hela låskistan satt löst, Kört bort utelampan - Ny köpt på Jula och bytt och nu ikväll la brytaren av i kökskranen....
Fast det är lite kul med husbil. Ungarna håller räkning på alla HB och HV vi möter.
Hittils har vi mött 189 HB och 26 HV (kört 120mil) av dessa HB vinkar ca 75%, sämst att vinka är förare/passagerare i Concord (inga vinkat) och näst sämst nyare helintegrerade. Bäst på vinkande är äldre husbilar (äldre än 10år) här vinkar alla (även utländska bilar).
Nästa reflektion är Corona. På två campingar vi besökt (av 3) var det 90% utländska bilar främst tyskar, fransmän och italienare.
Var är alla svenskar?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Färden fortsätter.
Igår kväll upptäckte vi att det rann ut vatten under avloppstanken. Var det så att kopplingen ändå inte blev tät eller fick jag inte ihop anslutningarna på tanken :-(
Torkade upp allt synligt vatten och pressade in en kupévärmare på fullt drag bakom över natten (utnyttjade elen på campingen till fullo).
På morgonen var det kruttort och har varit så hela dagen idag så det var förmodligen gammalt vatten som behagade komma ut.
Idag höll vi dock på att avbryta resan.
Ungarna har gjort en lista på vad som ska besökas och jag får lydigt boka biljetter där så behövs.
Tyvärr har man nu stängt för besök på Kiruna-gruvan vilket var en av höjdpunkterna.
Båda barnen tjöt och ville åka hem igen.
Vi lockade med att vi bara har 25mil kvar till Kiruna och 120mil hem så vi kunde väl titta när vi nu är så nära.
Det gick hem.
Svärföräldrarna orkade dock inte hänga med längre utan drog ut mot kusten för att vänta in oss på någon camping.
Husbilen går som en klocka, snittförbrukningen har aldrig vart så låg (knappt litern). Beror antagligen på att vi anpassat körningen till husvagnsekipaget.
Idag gjorde vi Arvidsjaur och skulle göra Jokkmokk. Tyvärr nös jag på infarten till byn så jag hann inte se den....
Ungarna har tappat räkningen på husbilar men idag har drygt varannan bil vi mött varit en husbil.
Här hälsar visst alla. Eller nästan, vi har mött två som inte vinkade. Kan ni gissa vilket märke? :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Igår blev det ett 2h besök på ishotellet. Med gratis guide och drink för det var inga besökare där :).
Sedan bar det av till metropolen Kiruna. Efter en skön sovmorgon (vi satt uppe till midnatt med barnen som väntade på att midnattssolen skulle visa sig genom molnen) gick vi en promenad på byn. Men det var, som i många andra småstäder, stängt överallt. Vi gjorde dock ett besök på det välrenommerade gatuköket Empes (talas varmt om detta ställe även i Nyköping).

När vi kommer tillbaka till campingen har det anlänt fler husbilar.
Men nu börjar man undra lite.
Läste att rekommendationen var att man skulle stå på varannan plats och att det normala avståndet är minst 4m mellan ekipagen.
På vår ena sida av bilen står en bil ca 2m bort och på dörrsidan slår vi ”nästan” dörren i husbilen bredvid.
Även snett bakom står en så man får hoppas de åker imorgon annars blir det repor när jag backar ut...
Igår kommenterade vi att det var en lugn och skön camping men idag ångrar vi att vi tog en natt till.
Hög musik, ungar som far runt med elbilar och tutar för fullt, högljudda människor som berättar om vad de gjort på dagen (vilket alla kanske inte behöver veta).

Nä tacka vet jag fricamping.
Fördelen med denna camping just nu är att både fru och barn (som helst inte fricampar utan vill bo på camping) klagar på oljudet.
Detta gör det betydligt enklare att sälja in ytterligare fricampingar :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Idag blev det en heldag i abisko. Tror hunden var mest nöjd. Barnen tyckte det var för varmt!!
För att man ska kunna säga att man har varit riktigt långt bort styr vi nu kosan mot Korpilombolo :cool:
Äntligen en natt i skogen.
Kvällen har avlöpt till belåtenhet för barnen med lite kortspel dock avbröts det lite abrupt av ett skrapande utanför bilen.
Hunden, som sällan gör något väsen av sig, morrade kusligt.
Som far i huset (bilen) fick man visa lite mod och smyga ut, beredd på nästan vad som helst.
Dock inte detta....
Utanför dörren stod två renar.
De sniffade lite på min framsträckta hand innan de gick vidare in i skogen.
Får se om vi får mer främmande inatt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Idag vaknade jag vid 5 och tog en långpromenad med hunden så han blev nöjd och sedan blev det frukost innan jag väckte fru och barn.
Det vackra vädret övergick dock i mindre bra så det blev en perfekt resdag.
Blev ett besök i Korpilombolo innan vi styrde fronten mot Boden och dess fästning (blir besökt imorgon).
Utefter vägen stannade vi på ett oansenligt café med världens godaste hembakta.
Vi pratade lite med ägarna (som hade sina barnbarn till hjälp).
Det visade sig att barnbarnen bodde i Linköping men bott i Kolmården (har vi också), kul!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Igår besöktes bodens fästning eller rödbergsfortet (har ni inte varit där kan jag verkligen rekommendera ett besök, man får full förståelse för varför man plomberar och lägger ner alla fort).
Sedan gick färden vidare till Luleå och ett besök på deras järnvägsmuseum.
Ingen av barnen ville först följa med in men när de hörde att alternativet var att gå en promenad med hunden så blev det full fart in på museet.
Där inne for de runt i lokomotiv och vagnar och hade jättekul....
Till kvällen tänkte vi ta det berömda Pite havsbad men, efter att ha tagit en kort promenad på området, styrde vi söderut. Campingen var för högljudd för vår smak. Istället blev det Byske camping. Eller rättare sagt ställplats.
Det var en fin camping vid stranden.
Imorse tog vi det obligatoriska morgondoppet.
Jo jag och yngsta dottern har faktiskt badat varje morgon vi stått vid en sjö eller vattendrag.
Torne träsk var nog kallast hittills....
Nu fortsätter vi söderut. En del av det vi skrivit upp som sevärt är covid-19 stängt, några har kursat så det blir mer resa och mindre besök än vad vi tidigare planerat för.
Då blir frun glad, vi kommer hem lite tidigare än planerat....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Idag blev det mest resa men åkte in på en liten bya väg för att hitta ett bad på eftermiddagen. Det var en smal grusväg och som alltid kör jag med GPS igång så jag loggar var jag varit.

Plötsligt kommer jag ikapp en husbil som står still och blockerar vägen. När jag väntat nästan 5min hoppar jag ur för att fråga om det är något fel.
Då ser jag att det står ytterligare en husbil före den första så jag knackar på närmsta bilen och frågar vad som är problemet.
Det var en herre (55+) (med fru i en ganska ny bil och han svarar att han inte vet för de kör tillsammans med bilen framför och den hade stått still en stund.
Ok, men varför går man då inte och frågar?!
Går fram till den främsta bilen och upprepar samma procedur.
Där sitter ett äldre par (mellan 80 och 90) i en betydligt äldre bil.
Jag frågar om det är några problem och mannen tittar på frun och svarar:
”Vi vet inte var vi ska”
Jag frågade om de var vilse men de upprepade att de inte visste var de skulle.
Så, snäll som man är, jag förklarade att ”kör ca 1km framåt så kommer det en väg åt höger, följ den så kommer ni ut på motorvägen.
Gubben sken upp och tackade och drog iväg.
Den andra bilen rullade fram till mig och mannen frågade vad som hade varit fel.
Jag sa att de inte visste hur de skulle åka och att jag förklarade hur man kom ut på motorvägen igen.
Mannen började muttra något om ”Men vi skulle ju åka och bada”... innan han drog iväg.
Upps :cool:
Frun skrattade hela vägen till badet...

Efter badet rullade vi till en ställplats, Järnäsklubb. Där parkerade vi bakom klubbmedlem 17548. Det var den första husbilen på två veckor som vi sett med klubbnummer, vi har sett ett 20-tal med loggan.

Det stod ganska många där så vi skulle knappast kunna stått med de obligatoriska 4m.
Så efter lite mat så rullade vi sakta tillbaka mot E4 till vi hittade en liten skogsväg att stå på.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Dagen började med solsken.
Men som de senaste tre dagarna när man kört söderut och blickar framåt, molnigt.
Tittar i backspegeln, klarblått :-(

Ja, ja idag ska vi besöka slåttdalsskrevan i Skuleområdet å då är det skönt om det inte är för varmt.
Men väl på plats, vid parkeringen möttes vi av Kaos.
Jag har sett honom någon gång förut men denna gång var det extremt.
Parkeringen var full och så även närmsta kilometern dit. Väl där gick det inte att vända å bilar både framför och bakom som tutade och blinkade, tur att man kan backningens ädla konst...

På tillbaka vägen fick man njuta av vissa människors intelligensbefrielse.
Det var en smal väg med mötesfickor.
Normalt sett släpper man ju förbi bilar genom att stanna på en ficka eller mitt för.
Kom en hel del husbilar och där funkade det riktigt bra.
Efter att själv ha stannat till och släppt förbi 15 bilar så har jag en lång raksträcka med en ficka i andra änden.
När jag är mitt på rakan kommer en personbil från andra hållet och stannar givetvis inte vid sin ficka utan kör mot mig.
När vi möts börjar han blinka och tuta att jag ska backa.
Började fundera på om han var Stockholmare....
Jag stod kvar.
Han tutade mer och peka finger.
Vid det här laget hade jag tre husbilar bakom mig och kunde knappast backa.
Bilarna som kom bakom honom hade förstånd att stanna vid fickan.
Jag flyttade inte...
Då var han på väg ur när hans fru ryckte honom i armen och sa något och pekade bortanför min bil (förmodligen på bilarna bakom) och då började han äntligen backa.
Då förstod jag äntligen varför han vägrat backa....
Han S-ade över vägen och var 5-6 gånger på väg ner i diket. Tillslut gav han upp och körde ut så långt han vågade på dikeskanten.
Vilket var på tok för lite (han hade minst 50cm kvar).
Jag slickade i princip diket och kom ändå inte förbi.
Då kom det ut två gubbar ur bilen bakom och börja skälla på bilföraren att de inte kunde stå där hela dagen och att man ska mötas vid M osv.
Killen körde då ut ytterligare en bit och jag kom förbi.
Sedan var det stopp igen för bilen bakom mig var lite bredare och killen styrde ut lite till och...
Det sista jag såg var hans bil som sidledes kanade ner i diket.
Hoppas han lärde sig något.
Jo förresten, det var en Stockholmare eller åtminstone bilen.
Över hela bakluckan stod det ”xxx i Stockholm AB....

Sedan besökte vi Mannaminne.
Till och med barnen tyckte det var ok.
De lyckades göra något utan sina telefoner i 2h.

Lite kul, på väg till minnet åkte vi förbi en gård där det stod en exakt lika dan husbil som vår.
Och?!
Jo den är nog relativt ovanlig.
Jag kör mycket (mellan 5 och 7 000mil varje år) och jag har aldrig sett en exakt lika.
Är bodelen lika så är det annat chassi och tvärt om.
Har sett en till salu på blocket det är den enda.

Hursom, ikväll passerades Sundsvall och vi tog en camping för att blidka barnen.
Frun kollar GPS:en och utbrister ”å, om vi kör 35mil imorgon då är vi vid sommarstugan. Jag kan köra lite imorgon”.
Första gången på 250 mil som hon erbjuder sig att köra.
Hon har nog hemlängtan....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu är vi äntligen hemma igen.
På vägen till stugan blev det ett stopp vid Bodagrottorna i Iggesund.
Men efter det besöket ville alla hem, utom möjligen jag, så det blev en 20mila sträckkörning till sommarstugan.
Där hade vi ju inte vart på ett tag så det var lite pyssel innan vi kunde åka hem.

Inför hemresan stod det klart att ingen var sugen på att åka husbil igen på ett tag så jag fick helt sonika ställa av husbilen på plats.
Jo vi har en ”reservbil” stående vid stugan (man vet aldrig när man kan behöva en bil för kortare eller längre tid, så det är skönt att ha den).

Nu börjar det årliga tjatet om en ”ny” husbil.
Fruns önskemål: Dubbelsäng bak
Ena barnet: Plats för moped
Andra barnet: Ac i förardelen och bodelen (har bara i bodelen idag)
Mitt önskemål: Inte så dyr :)
Vi får se om vi hittar något eller om vi behåller den vi känner minsta skruv på i ett år till...
 
Toppen