• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sverige ensamma i Europa att beräkna skatten för husbilar enligt WLTP-modellen

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Alla fritidsbåtar är skattefria.
Du betalar moms och skatt och skatt på momsen när du tankar fritidsbåten,precis som husbilen.
Men ingen vattenskatt , vi får betala vägskatt.
Utsläppen är från fritidsbåtar är värre än husbilarna.
Båtlivet ligger mig varmt om hjärtat.
Sverige är ett av världens fritidsbåt tätaste land per capita.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Alla fritidsbåtar är skattefria.
Du betalar moms och skatt och skatt på momsen när du tankar fritidsbåten,precis som husbilen.
Men ingen vattenskatt , vi får betala vägskatt.
Utsläppen är från fritidsbåtar är värre än husbilarna.
Båtlivet ligger mig varmt om hjärtat.
Sverige är ett av världens fritidsbåt tätaste land per capita.
...och vi betalar malusskatt.
/tomas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Alla fritidsbåtar är skattefria.
Du betalar moms och skatt och skatt på momsen när du tankar fritidsbåten,precis som husbilen.
Men ingen vattenskatt , vi får betala vägskatt.
Utsläppen är från fritidsbåtar är värre än husbilarna.
Båtlivet ligger mig varmt om hjärtat.
Sverige är ett av världens fritidsbåt tätaste land per capita.

Är utsläppen från fritidsbåtar värre än från husbilar? Minns en siffra om att 90% av båtarna är under sex meter och har en motor under 10Hk, kanske inte exakt men ungefär så. Båtar betalar ingen vägskatt för att inga vägkostnader finns. Båtar betalar sina hamn-, gästhamns- och uppläggningskostnader själva utan subventioner, inga gratis parkeringar där inte! Om jag inte minns fel är det bara båtar i yrkesmässig användning som enligt reglerna får köpa skattefri diesel? Utsläppen i absoluta tal från båtar är ganska små eftersom merparten av nöjesbåtarna tillbringar merparten av den korta säsongen vid bryggan, och används ganska lite och oftast korta sträckor . Men, till slut, varför ställa olika fritidsintressen emot varandra?
Är det någon som verkligen tror att vi kommer att få lägre skatt på våra husbilar om det införs en båtskatt.
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Andelen syre är 21%, 21 hundradelar. Andelen co2 är 4 miljondelar, så det spelar ingen roll om för mängden syre om co2 ökar
Nej, mängden syre (i kg eller liter ) är nog densamma men procenten minskar om mängden (i kg eller liter) av något annat ökar. Men visst, skillnaderna mellan syre och CO2 är så stora att det skall till väldigt mycket CO2 för att det skall kunna mätas någon procentminskning på syret.

MVH
hans
 
Toppen