Tommy Dynér
FD HBK Medlem
Nu är det bekräftat, nu återstår endast Sverige i Europa, som inför den orättvisa beräkningsmodellen WLTP för husbilar.
I de flesta Europeiska länderna var det överhuvudtaget aldrig aktuellt att införa WLTP-modellen, eftersom med en enkel konsekvensutredning kan man se att det varken är bra för miljön eller statskassan. Det var troligen även den slutsats som Transportstyrelsen först kom fram till våren 2019, men som sedan ändrades av Regeringen.
Förra hösten var det endast Sverige och Storbritannien i EU, som planerade införandet, samt Norge som planerade införa beräkningen 2021.
I Storbritannien, togs frågan upp i Parlamentet våren 2020. Resultatet blev att parlamentet med 85% majoritet skrotade förslaget omedelbart, när konsekvenserna presenterats.
Nu har även Norge valt att inte som planerat införa beräkningsmodellen 2021, utan väljer att flytta fram WLTP ytterligare ett år. Då återstår bara Sverige med den eländiga, kontraproduktiva beskattningen av husbilar. Trist.
Det här läste jag i HRF,s Nyhetsbrev:

Tommy
I de flesta Europeiska länderna var det överhuvudtaget aldrig aktuellt att införa WLTP-modellen, eftersom med en enkel konsekvensutredning kan man se att det varken är bra för miljön eller statskassan. Det var troligen även den slutsats som Transportstyrelsen först kom fram till våren 2019, men som sedan ändrades av Regeringen.
Förra hösten var det endast Sverige och Storbritannien i EU, som planerade införandet, samt Norge som planerade införa beräkningen 2021.
I Storbritannien, togs frågan upp i Parlamentet våren 2020. Resultatet blev att parlamentet med 85% majoritet skrotade förslaget omedelbart, när konsekvenserna presenterats.
Nu har även Norge valt att inte som planerat införa beräkningsmodellen 2021, utan väljer att flytta fram WLTP ytterligare ett år. Då återstår bara Sverige med den eländiga, kontraproduktiva beskattningen av husbilar. Trist.
Det här läste jag i HRF,s Nyhetsbrev:

Tommy