• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svartvatten lukt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Någon som har erfarenhet av denna. Behöver inga råd om sanitets tabletter elr annat. Använder sanitets prylar men luktar ändå. Doserar som man ska. Vill helt enkelt ha bort lukten

THETFORD AUTOMATISKVENTILATOR C250


AUTOMATISKVENTILATOR C250
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag tror det är denna som jag har monterad i min Hymer. Filtret sitter under tanken och fläkten startar när jag trycker på spolknappen. Tycker inte alls den är lika bra som en SOG och dessutom ska man tydligen byta filtret ganska ofta.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har monterat en sådan
Lite intelligentare än SOG
Första trycket på spolknappen startar fläkten, efter spolning går fläkten 5 minuter om man inte tvångsstoppar
Kolfiltret är dubbelt så stort som på en SOG, så det är upp till var och ens bedömning hur ofta man byter
En annan positiv sak är att utblåset är under bilen
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
SOGen startar så fort du öppnar luckan i toastolen, med denna måste du själv sätta igång den om den ska suga medan du använder toan. Utblåset från en SOG kan du t ex ha upp på taket. Vad gäller filtret här blir det tydligen lätt fuktigt om det sitter i och mister sen sin funktion. Priset är ca 300kr så det kan bli dyrt under ett år. På en SOG behöver du bara byta en gång om året.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det effektivaste vi har haft är en SOG med utblåset på taket.
Helt luktfritt, någon gång hällt i en skvätt vanlig grön/gulsåpa för rengörning.
Enda nackdel; "har man gjort det, eller skall man?"
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
SOG laget sin første noen år før 2000 - Thetford kom med sin variant etter 2005 og måtte løse det så det ikke ble en ren kopi av SOG. Fikk min første SOG installert på fabrikken i Lööf sommeren 2000. Utgaven med utlufting over tak er absolutt den beste - denne finnes og for fast tank. Fordelen med å kjøre uten kjemikalier er at nedbrytingen starter med en gang så det faktisk lukter mindre enn med mange av kjemikaliene.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Hej. Jag har använt Biltema’s saneringsvätska både till spillvattentanken och toaletten. Blev förvånad när jag tömde toaletten, eftersom det var helt luktfritt, inget lukt från gråvattnet heller.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej. Jag har använt Biltema’s saneringsvätska både till spillvattentanken och toaletten. Blev förvånad när jag tömde toaletten, eftersom det var helt luktfritt, inget lukt från gråvattnet heller.

Inget svar på min fråga. Står även i frågeställningen att jag inte vill ha råd med tabletter elr vätska
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
ja du MAGNUS då får du tömma titt omtätt så kan du kanske få bort lukten,odör har en förmåga att sätta sig fast i material av alla slag, lycka till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen