• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svarta ränder på lacken

F

F.d. 8811

Guest
Vi har problem med att det blir svarta rinningar från taket och det svarta runt fönstrena när det regnar, har rengjort taket.
Är det någon som har något tips på vad man kan göra, vill inte ha svarta ränder på lacken!

/Anna-Karin :confused:

F

F.d. 16416

Guest
Sv: Svarta ränder på lacken

Hej!

Brukar använda lite koncentrerad Globex 80, hjälper inte det så kör jag med lite Cleaner.

Roadglider

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Om ytan är bra grundbehandlad tex med bra vax eller annat lackskydd - ja då går de oftast bort med en lätt fuktad trasa.
På min fd Plåtis som var lackskyddad av Ditec så gick de svarta ränderna lätt bort med en trasa.
Går det inte med en trasa ja då blir till att testa med olika "medel" - trial&terror.
Lycka till! :)

F

F.d. 58621

Guest

Svarta ränder från taket tyder på att taket är smutsigt. Jag tvättade taket igår med Globex 80 som kan köpas hos flertalet återförsäljare för husbilar och husvagnar. Vårt tak på husbilen tvättas två gånger per år, vår och höst.
V-backen :)

F

F.d. 8811

Guest

Hej,

det är inga problem med att få bort ränderna eftersom att husbilen är välvaxad men vi vill inte att dessa svarta ränder uppkommer.

:wideeyed:Anna-Karin

F

F.d. 8811

Guest

Hej,

taket tvättas varje gång husbilen tvättas dvs 1 gång i månaden!

:wideeyed: Anna-Karin

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Om du vill slippa de svarta ränderna så får du nog sätta dit en "stupränna" utefter sidorna som det finns på många bilar. Denna finns hos husbilshandlare att beställa.

F

F.d. 5322

Guest

De svarta ränderna får ni nog leva med tyvärr. Det är luftföroreningar som kommer uppifrån.
Vi använder AutoSmarts Bug remover, som vi tycker fungerar bra. Hur märkligt det än låter.

F

F.d. 8811

Guest

Oj, men det blir även svarta ränder från det svarta runt fönstrena...inget världs problem men mycket irriterande (helst när man lever ihop men en karl som tycker mycket om att putsa) :wub:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Om jag har fattat det rätt så är det tätningsmassan (butylen) som gör att det blir svarta ränder. Det enda man kan göra är att ta bort tätningsmassan som är utanför listerna. Men du kommer nog ändå att få svarta ränder men i mindre omfattning
Ha det

Toppen