• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svart olja i broms-kopplingsbehållaren

F

F.d. 56455

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 130 Multijet
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 131 hk
Årsmodell Chassie: 2012
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Nexxo 25
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Motor
Har råkat ut för ett problem med att kopplingen slutat fungera. Verkstaden åtgärdade genom att lufta och fylla på ny olja. Det visade sig att oljan var svart som motorolja och det fanns även vatten i oljan.
Har nu också haft in den på verkastad igen där de byte olja, luftade koppling och bromsar/bromscylindrar. Har nu kört ca 60 mil och oljan är svart igen.
Hör till saken att behållaren är samma för både koppling och bromsar.
Hur kan det vara möjligt att oljan blir svart?, den ska ju vara klar och ljus.

Någon som råkat ut för detta eller kan ge en förklaring på problemet alt. om det kan finnas ett allvarigt fel.
 
F

F.d. 29954

Guest
Det är svårt att säga, så det blir "spekulation", men den grundar sig i min erfarenhetsbank med 40 år med diverse fordon.
Du har rätt att det är samma bromsvätska i både koppling och i bromssystemet och utgår förmodligen från samma behållare. Vätskan skall vara klart eller svagt färgad. Jag har aldrig sett svart bromsvätska. Därför tror jag precis som du att något är galet. Bilen är ju också så ny att någon åldersslitage är det knappast troligt.
Både i bromssystemet och i kopplingens arbetscylinder finns många svarta neopren eller liknande gummiplast blandningar bestående tätningar för cylindrarna, de är svarta. Eftersom du har problem med luft i kopplingen betyder det att den läcker åtminstone inåt luft. Om jag skulle gissa vad som hänt, så är det att någon har fyllt på olämplig bromsvätska som reagerat med den gamla. Kanske även bryter ned packningar som färgar vätskan? Eller så är det luft som får vätskan att oxidera och därmed färgas. Vilket fall som helst bör du gå till botten med det här för att inte riskera en alvarlig driftstörning....Jag skulle fråga andra verkstäder vad det kan vara för något. Innan du börjar mucka med din ordinärie verkstad, spara en prov av den svarta vätskan i fall att..
 
F

F.d. 56455

Guest
Tack för ditt svar BigSpender. Efter sista "oljebytet" blev kopplingen mycket bättre och förslaget från verkstaden, om det INTE blev bättre var att demontera växellådan och gå igenom kopplingen? tror inte att det skulle hjälpa. Tror också som du att någon tidigare fyllt på felaktig olja och att det är den som orsakat missfärgning. Risken är ju att det kan orsaka frätningar på packningar etc.
Min tanke är nu att be någon verkstad om hjälp att ännu en gång lufta igenom systemet med ny olja, främst bromsarna.
Om det kan ha någon koppling eller ej vet jag inte med problemet kom från ena dagen till den andra efter, 12 timmar efter besiktningen?
 
F

F.d. 29954

Guest
För verkstäderna är bromsvätska bytet en rutin sak som skall göras med ca femårs intervaller. De har utrustning och rutiner. Kruxet är väl att många tycker att det är ingen "nogrann" jobb, och om det blir kvar lite av det gamla är inte hela världen. I ett fall som din, bör man nog vara extra noga att få allt det gamla ut. Samtidigt byter man naturligtvis kopplingens vätska. I Praktiken går arbetet till så, att man kopplar slangar till hjulcylindars luftnipplar och även kopplingscylinderns luftnippel nere vid svänghjulskåpan. Sedan öppnar man luft nipplarna och har man genomskinlig slang ser man tydligt vätskans kvalite och eventuella orenheter som kommer ut. Sedan fyller man på nytt vätska så att behållaren i motorrummet aldrig blir tom och därmed slipper man lufta bromsarna. I ditt fall vore det bra om de lät det rinna lite extra för att få bort det svarta oljan helt och hållet. Det är det nya bromsvätskan som puttar ut den gamla framför sig och därför bör man ha lite överlappning innan man avslutar spolningen.
När du väl har klar vätska i systemet och allt verkar bra och fungerar som det skall, skall du ändå slänga en "getöga" på bromsvätskans färg och vara uppmärksam på kopplingens och bromsarnas funktion under åtminstone ett halvår. Sådana här "lapsusar" brukar ge tråkiga smygfel i framtiden, om det nu är så att vi spekulerat rätt ang bromsvätskan...
Har svår att se något samband med besiktningen i det här fallet, möjligen med det senaste servicen....
 
F

F.d. 56455

Guest
Precis som motorolja ska även bromsoljan bytas med jämna intervaller. Det är något som jag aldrig tänkt på att kolla efter en service och troligen blir det inte gjort heller.
I mitt fall nu är det säkert att det aldrig blivit gjort.
Jag ska kontakta en verkstad och be dem om hjälp att lufta och byta bromsoljan där jag själv kan vara med och se resultatet.
Tack för din respons BigSpender!
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Bromsvätskan brukar ha en bytes intervall på 2år men på vissa bilar behöver den bytas oftare. den suger åt sig fukt och blir då aggresiv mot gummi packningarna.

Man kann mäta hur mycket fukt den innehåller finns billiga mätare på biltema 15246 139kr
över 2% så ska den bytas.
Sedan åldras den ochså och kan naturligtvis förorenas på andra sätt.

Jag har bytt mycket bromsvätska och det är viktigt att inte trycka igenom den smutsiga vätskan när man byter.
Börja med att suga ut allt och rengör om möjligt behållaren innan ny vätska fylls på.
sedan kopplar man fördelaktigen på en bromsvätske bytare som trycksätter systemet till mellan 1-1.5 bar och öppnar ett hjul i taget med början längst bort från huvudcylindern och man slutar med den som är närmast och kopplingen sist.

på vissa bilar med ABS och antisladd kan man behöva aktivera ett avluftningsprogram med ett diagnos verktyg.

Täck ochså på att välja rätt kvalite på bromvätskan idag finns det nästan bara dot 4 och 5. det finns olika beroende på om du har Antisladd ESP ABS osv och om du inte har det. den äldre typen DOT4 är lite tjockare än den nyare.
 
F

F.d. 56455

Guest
Jo jag har förstått att den behöver bytas oftare och kanske rent av vid varje oljebyte/service. Nu har jag bytt vid 2 tillfällen efter kopplingskrånglet och ska observera hur den förändras med tiden så det inte är något annat fel.
Bra tips att suga ur den gamla först och att börja med bakre bromsar vid påfyllning av ny olja.
Har också sett att det sker en förändring (blir mörkare) efter en tid.
 
F

F.d. 56455

Guest
Måste fortsätta på den här tråden och hoppas på att någon av er kloka och kunniga på motor/växellåda området kan hjälpa mig med hur man luftar kopplingen?
Har nu drabbats av problemet med att kopplingen slutar att fungera för 3-dje gången. Har fått tid (efter semestern, augusti) för byte av slavcylindern men behöver på ngt sätt lufta kopplingen så den är körbar till verkstaden.
Inte stor idé att koppla in ytterligare en verkstad för detta utan att jag försöker lösa det själv.
Troligen är orsaken att packningen i slavcylindern inte tätar efter lite körning och värme. Sen kan den tidigare dåliga svarta oljan ha bidragit till att packningen blivit dålig.
Har också läst äldre inlägg här att det inte är så ovanligt med detta problem, inte enbart på Fiat. En verkstad jag fått hjälp av nämnde slavcylindern på en gång när jag bad om nödhjälp.
Men hur kan jag lufta kopplingen?:confused:
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Nexxo-49 skrev:
En verkstad jag fått hjälp av nämnde slavcylindern på en gång när jag bad om nödhjälp.
Men hur kan jag lufta kopplingen?:confused:

När jag bytte kopping på min tec baserad på ford, så var enda chansen att lufta underifrån genom att trycka upp oljan underifrån med en kompressor och burk med olja i...
 
F

F.d. 56455

Guest
Lumamannen skrev:
När jag bytte kopping på min tec baserad på ford, så var enda chansen att lufta underifrån genom att trycka upp oljan underifrån med en kompressor och burk med olja i...

Ok, det verkar lite mer komplicerat. Fick tips om att det skulle finnas en nippel på framsida växellådan alt. under. Får börja med att leta efter en nippel och fundera på resten.
Nexxo-49
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Nexxo-49 skrev:
Ok, det verkar lite mer komplicerat. Fick tips om att det skulle finnas en nippel på framsida växellådan alt. under. Får börja med att leta efter en nippel och fundera på resten.
Nexxo-49

Nja, inte så krångligt som det låter.

En burk med tätslutande lock.
Två meterlånga slangar, typ spolarmunstyckesslang.
En slang på nedersta nippeln vid slavcylindern och ner i locket på burken.
Andra slangen genom locket ner i burken, och andra änden i renblåsningsmunstycket på en kompressor.

Fyll burken med bromsolja som passar, öppna nippeln både nere och uppe och blås på.

Om allt är tätt vid slangarna så stiger oljan upp och ut genom nippeln där uppe.

Det finns fördiga bromsluftare med slangar och allt för nån hundring påmt.ex harald-nyborg. Dom kör tvärtom, man kopplar in den i toppen och skapar vakuum med kompressorn. Den burken funkar utmärkt att använda baklänges och trycka in det.
 
F

F.d. 56455

Guest
Lumamannen skrev:
Nja, inte så krångligt som det låter.

En burk med tätslutande lock.
Två meterlånga slangar, typ spolarmunstyckesslang.
En slang på nedersta nippeln vid slavcylindern och ner i locket på burken.
Andra slangen genom locket ner i burken, och andra änden i renblåsningsmunstycket på en kompressor.

Fyll burken med bromsolja som passar, öppna nippeln både nere och uppe och blås på.

Om allt är tätt vid slangarna så stiger oljan upp och ut genom nippeln där uppe.

Det finns fördiga bromsluftare med slangar och allt för nån hundring påmt.ex harald-nyborg. Dom kör tvärtom, man kopplar in den i toppen och skapar vakuum med kompressorn. Den burken funkar utmärkt att använda baklänges och trycka in det.

Då återstår bara att hitta nippeln till härligheten :confused:. Tillvägagångssättet att lufta är inget problem :).
 
Toppen