• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svag bismak från färskvattnet

F

F.d. 6270

Guest
Känner en svag bismak från färskvattnet och har en känsla av att den kommer från vattentanken som är i plast.

Har vana från båtvärlden där man ofta har rostfria tankar som inte ger någon bismak.

Kan det vara plasten som gör det?

Bilen är från 2008, tanken ser fin ut inuti, vattnet är inte felkällan.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Svag bismak från färskvattnet

Bikarbonat har en väldig förmåga att ta åt sig dålig smak och lukt. Slå i ett par tre påsar i 10 lit vatten och "skvalpa runt" ens sväng.
Det går även att ha en påse i vattnet då och då. Det är inte skadligt (inte mer än salt iallafall) och får vattnet att smaka bättre tycker en del (jag).
:rolleyes:

F

F.d. 6270

Guest
Sv: Svag bismak från färskvattnet

Körde i 3 dl Klorin, fyllde upp tanken 3 ggr och öppnade alla kranarna, nu smakar vattnet neutralt.

Tänk på att det ligger "klorin-vatten" i varmvattenberedaren också, fick öppna upp alla kranar på varmt några minuter, sen smakade det bra där också.

Får kanske ha det som rutin någon gång per år att klorin chocka vattnet.

Som bieffekt är nu även gråvettentanken neutarliserad.

PS.
Det dog bara bakterier i gråvattentanken, själva utsläppet gick helt enligt vedertagna rutiner i därav godkänd tömningsbrunn :D;)

:mcride:

Toppen