kontiki640
FD HBK Medlem
Har problem att starta husbilen efter vintern finn det någon som har tips
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag har också en Swift 640/6. Visserligen en Ducato men motorerna är så gott som identiska. Har du en 2,5TD så har du nog inga glödstift utan ett element som förvärmer luft/bränsle. Om den gick när du ställde av den så kan inte så mycket vara fel förutom att den inte får bränsle. Lossa ett spridarrör & kör runt på startmotorn så ser du om bränslet kommer fram. Om inte så prova att byta filter eller om du har ett Boschfilter börja med att dränera detta så att du är säker på att du inte har vatten i systemet.
Bennie
Är du säker på att motorerna är nästan identiska? Tycker mej ha sett att det är två helt olika, den ena från Fiat/Iveco, den andra från Peugeot?
Fiat/Iveco-motorn har inga glödstift vad jag kommer ihåg, men glödning i insuget som förvärmer luften när det är kallt.
Det är möjligt men nu gällde det en Peugeot J5.
Bennie
Just det, motor från CX, PSA-Gruppen du vet!![]()
Jo, jag såg också den tabellen, men kollar man noga så verkar den syfta på Fiat-Modellerna.
I texten står det sedan om Dieslarna i Peugeot och Citroen. Har sett samma info på andra ställen också, men de är ju fransmän, så man kan aldrig vara 100% säker.![]()
Wikipedia har någon lagt in fel information . J5 samt c25 har psa diesel med drivremmar på "fel"sida . Ducato har 2,5 liters iveco . Bensin motorer är dock samma lika på alla .