• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

svårstartad peugeot j5 swift 640/6

Diesel eller Bensin?

Vid bensin motor kan startgas användas eller
om man är försiktig så kan en sup/kapsyl bränsle i
förgasaren fixa problemet.
Dock en varning. Ha alltid en brandfilt och brandsläckaren
i närheten och var minst 2st personer när detta görs.
En baktändning med eldsvåda är inte bra så håll undan
huvud och ansikte från motorrummet när motorn startas.

Vid diesel motor så skall du kolla så att diesel kommer fram till pumpen.
Sedan kan 5-56 eller annan bra sprayolja användas
medans motorn går runt. Startgas är inte lämpligt om den
inte är avsedd för dieselmotorer
2st personer behövs även här.
Kör inte en dieselmotor för länge på starten utan att
bränsle kommer fram till pumpen.
 
Troligen inte.
Kanske det är fel på en eller flera glödstift.
Ohm-mät dom om du har möjlighet och multimeter.
Jämför värdena på dom.
Det är olika ohm-värden på olika motorer men du kanske hittar
en eller två som visar nästan lika värden och dom andra
har oändligt värde = inget mätvärde.
Har du noll ohm (kortslutning) på en eller flera så måste du ändra
mätområdet i din multimeter.

Har du två fungerande så borde motorn starta till slut
men det är inte helt säkert.
 
Sv: svårstartad peugeot j5 swift 640/6

Jag har också en Swift 640/6. Visserligen en Ducato men motorerna är så gott som identiska. Har du en 2,5TD så har du nog inga glödstift utan ett element som förvärmer luft/bränsle. Om den gick när du ställde av den så kan inte så mycket vara fel förutom att den inte får bränsle. Lossa ett spridarrör & kör runt på startmotorn så ser du om bränslet kommer fram. Om inte så prova att byta filter eller om du har ett Boschfilter börja med att dränera detta så att du är säker på att du inte har vatten i systemet.

Bennie
 
Sv: svårstartad peugeot j5 swift 640/6

Jag har också en Swift 640/6. Visserligen en Ducato men motorerna är så gott som identiska. Har du en 2,5TD så har du nog inga glödstift utan ett element som förvärmer luft/bränsle. Om den gick när du ställde av den så kan inte så mycket vara fel förutom att den inte får bränsle. Lossa ett spridarrör & kör runt på startmotorn så ser du om bränslet kommer fram. Om inte så prova att byta filter eller om du har ett Boschfilter börja med att dränera detta så att du är säker på att du inte har vatten i systemet.

Bennie

Är du säker på att motorerna är nästan identiska? Tycker mej ha sett att det är två helt olika, den ena från Fiat/Iveco, den andra från Peugeot?
 
Senast ändrad:
Sv: svårstartad peugeot j5 swift 640/6

Har oxå för mig att de franska bilarna har en egen variant på Turbodieseln, sitter det inte 2 kamremmar på dom t.e.x. ?

Fiat/Iveco-motorn har inga glödstift vad jag kommer ihåg, men glödning i insuget som förvärmer luften när det är kallt.
 
Sv: svårstartad peugeot j5 swift 640/6

Är du säker på att motorerna är nästan identiska? Tycker mej ha sett att det är två helt olika, den ena från Fiat/Iveco, den andra från Peugeot?

Nej, riktigt säker är jag inte men det har ju nämnts att så är fallet i tidigare trådar på forumet. Så här står det i Wikipedia (om man nu kan lita på detta).

First generation (1981–1993)
The Ducato was first launched in 1981 and was the result of Fiat's collaboration with PSA Peugeot Citroën that resulted in the vehicle's development starting in 1978. The vehicles were manufactured at the Sevel Val di Sangro plant in Atessa, central Italy, together with the similar Alfa Romeo AR6, Citroën C25 and Peugeot J5 versions. The Peugeot J5 was sold as the Talbot Express in the United Kingdom (1986–1992). The collaboration of Fiat and PSA had earlier produced the Fiat 242 and Citroën C35 from 1974.

Bennie
 
Sv: svårstartad peugeot j5 swift 640/6

Så långt jag kan finna har Pekke rätt, Citroenmotor från Citroen CX med två remmar och annan insprutning. Ingen likhet med Fiat.
 
Sv: svårstartad peugeot j5 swift 640/6

Det är möjligt men nu gällde det en Peugeot J5.

Bennie
 
Sv: svårstartad peugeot j5 swift 640/6

På en diselmotor som stått länge kan bränslet på grundav någon läcka packbox eller annat. rinna tillbaka till tanken. då blir det luft i bränslesystemet.
Gången är Öppna en luftskruv eller anslutinen filter mot insprutningspump.
hamdpumpa tills luftfritt bränsle kommer. sedan öppna en eller 2 spridarmuttrar om du kommer åt muttrarna. Kör tills bränsle kommer ur spridarrören.dra till och starta motorn.
Att du kört runt motorn innan start är bara bra motorns smörsystem har smörjt vevo soh ramlager. Är baateriet trött ladda det.
Start gas är inte nyttig för diselmotor men det funkar.

Jägarn:spinny:
 
Re: Sv: svårstartad peugeot j5 swift 640/6

Fiat/Iveco-motorn har inga glödstift vad jag kommer ihåg, men glödning i insuget som förvärmer luften när det är kallt.

Vad sitter då i insuget?
Jag ser att det inte finns några hål för glödare i topparna
som jag hittade på bildelsbasen men är ju inte säker på
om dom tillhör rätt motor. :)
Jag hittar manöver-relän i massor på ebay mm men
"glödstift" hittar jag bara den vanliga sorten.

Jag kollar vidare, Man lär så länge man lever.:)

Hittade en bild på insuget där det sitter en 2-polig stor
detalj som ser ut som en temp-givare.
Kan det vara den som värmer upp?
Opps! Felmotor var det. 1,9 är inte lika 2,5.

click
 
Senast ändrad:
Sv: svårstartad peugeot j5 swift 640/6

Just det, motor från CX, PSA-Gruppen du vet! :wink:

Nu gör du mej lite konfunderad:confused:. Detta hittade jag på Wikipedia om J5's motorer fram till 1994. I tabellen ser det ut som att PSA-motorerna är bensinare. J5'ans motorer under denna period är FIAT eller SOFIM som också är FIAT men ägs av Iveco.

Engines[edit]
Model Engine Displacement Valvetrain Fuel system Max. power at rpm Max. torque at rpm
Petrol engines
1800 PSA 169B 1,796 cc OHV 8v Carburettor 69 PS (51 kW; 68 hp) @ 4,800 rpm 136 N·m (100 lb·ft) @ 2,300 rpm
2000 PSA 170B 1,971 cc OHV 8v Carburettor 75 PS (55 kW; 74 hp) @ 5,000 rpm 147 N·m (108 lb·ft) @ 2,500 rpm
2000 PSA 170B 1,971 cc OHV 8v Carburettor 78 PS (57 kW; 77 hp) @ 5,000 rpm 152 N·m (112 lb·ft) @ 2,500 rpm
2000 PSA 170C 1,971 cc OHV 8v Carburettor 86 PS (63 kW; 85 hp) @ 4,750 rpm 160 N·m (120 lb·ft) @ 2,500 rpm
2000 cat PSA 170D 1,971 cc OHV 8v Carburettor 84 PS (62 kW; 83 hp) @ 4,750 rpm 160 N·m (120 lb·ft) @ 2,500 rpm
Diesel engines
1929 D Fiat 149B1000 1,929 cc SOHC 8v Indirect injection 69 PS (51 kW; 68 hp) @ 4,600 rpm 120 N·m (89 lb·ft) @ 2,500 rpm
1929 TD Fiat 280A1000 1,929 cc SOHC 8v Indirect injection 82 PS (60 kW; 81 hp) @ 4,100 rpm 181 N·m (133 lb·ft) @ 2,500 rpm
2445 TD Sofim 8144.21 2,445 cc SOHC 8v Direct injection 92 PS (68 kW; 91 hp) @ 3,800 rpm 216 N·m (159 lb·ft) @ 2,200 rpm
2500 D Sofim 8144.61 2,445 cc SOHC 8v Indirect injection 72 PS (53 kW; 71 hp) @ 4,200 rpm 147 N·m (108 lb·ft) @ 2,400 rpm
2500 D Sofim 8144.61 2,449 cc SOHC 8v Indirect injection 75 PS (55 kW; 74 hp) @ 4,200 rpm 162 N·m (119 lb·ft) @ 2,200 rpm
2500 D Sofim 8144.67 2,500 cc SOHC 8v Indirect injection 75 PS (55 kW; 74 hp) @ 4,200 rpm 162 N·m (119 lb·ft) @ 2,200 rpm
2500 TD Sofim 8140.27 2,500 cc SOHC 8v Direct injection 95 PS (70 kW; 94 hp) @ 3,800 rpm 216 N·m (159 lb·ft) @ 2,000 rpm

En jäkla röra är det men det är intressant att få veta hur det verkligen ligger till. Man kanske behöver leta efter en begagnad motordel i framtiden.

Bennie
 
Sv: svårstartad peugeot j5 swift 640/6

Jo, jag såg också den tabellen, men kollar man noga så verkar den syfta på Fiat-Modellerna.
I texten står det sedan om Dieslarna i Peugeot och Citroen. Har sett samma info på andra ställen också, men de är ju fransmän, så man kan aldrig vara 100% säker. :)
 
Sv: svårstartad peugeot j5 swift 640/6

Wikipedia har någon lagt in fel information . J5 samt c25 har psa diesel med drivremmar på "fel"sida . Ducato har 2,5 liters iveco . Bensin motorer är dock samma lika på alla .
 
Sv: svårstartad peugeot j5 swift 640/6

Jo, jag såg också den tabellen, men kollar man noga så verkar den syfta på Fiat-Modellerna.
I texten står det sedan om Dieslarna i Peugeot och Citroen. Har sett samma info på andra ställen också, men de är ju fransmän, så man kan aldrig vara 100% säker. :)

Wikipedia har någon lagt in fel information . J5 samt c25 har psa diesel med drivremmar på "fel"sida . Ducato har 2,5 liters iveco . Bensin motorer är dock samma lika på alla .

Jättebra, då har man lärt sig något nytt & nu vet man detta.

Tusen tack

Bennie:)
 
Sv: svårstartad peugeot j5 swift 640/6

2,5 TD i J5 var samme motor fra PSA som ble brukt i Citroen CX med en annen pumpe (riktigere pumpen var satt opp litt forskjellig) for tilpassning til dwn tyngre bilen. 1.9 D/TD som en kan finne i noen J5 og Talbot var og en PSA som kom fra Peugeot 305.
 
Tillbaka
Toppen