Sv: Svårstartad Elnagh
Hejsan, blir du jättebesviken om du får reda på att du inte har en Citroën motor i din bil utan en annan fransman........En Peugeot motor som satt i 504'or bl. a

.
Fördelen med en gammal bensinare med förgasare som inte startar är, ingen bensin eller ingen gnista.
Eftersom den går, och inte startar en stund efter avstängning så har den bensin kvar i förgasaren som den skulle starta på.
Så, som redan har konstaterats så har du troligen ingen gnista.
Det är elektronisk tändning i din bil så vid tändspolen har du en tändmodul och i fördelaren har du också elektronik i stället för brytarspetsar.
Men eftersom den startar till och från så är det troligen bara ett glapp eller oxid på kablar,kopplingar m.m.
Ta det lugnt och lossa kabelskor/ringkabelskor m.m. och gör rent. Byt gärna mot nya, men bara om du har en riktig kabelskotång.
Ett ställe som du skall kolla är en tunn kabel som går mellan fördelardosan och tändmodulen/tändspolen.
Den ger tändgnistesignal och brukar ha en liten skarvkontakt någonstans mitt på kabeln.
Den brukar ställa till samma problem som du beskriver, p.g. av oxid i kontakten och en väldigt svag signal som skall fram till tändmodulen/tändspolen.
Tändmodul och övriga delar finns till hyfsat pris på Mekonomen och de andra reservdelsfirmorna. (Strunta i originalfirmorna, de brukar inte vara intresserade)
Fördelardosa och rotor skadar aldrig att byta ibland.
(Men försök att göra en sak i taget så du ev. kan lokalisera felet och vet när det försvinner.)
Lycka till och hör av dig om hur det går.
M.v.h. JANKRO.