• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svårstartad Elnagh

F

F.d. 50334

Guest
Skulle starta bilen fetten natt på campingen, det regnade och den ville inte tända, batteriet var piggt , långt om länge startade den. Körde hem , några kilometrar. Stänger av motorn för att testa, samma sak, efter enträgna försök går den igång. Kör in bilen i garaget, efter ett tag går jag ner och provstartar, inga problem.
Vad är felet ?
Med vänlig hälsning, Ulf stensson

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Svårstartad Elnagh

Din fråga var inte lätt att besvara. Det behövs lite mer information om bilens motor. Är det en diesel eller bensinare, vilket fabrikat och kanske årsmodell. Med dessa uppgifter tillgängliga kanske problem liknande ditt motorproblem finns beskrivna i någon befintlig tråd. Alternativt kanske någon motorkunnig HBK are kommer till din räddning då sådana uppgifter blir tillgängliga. Vi hoppas på det bästa!

F

F.d. 2577

Guest

Hej Ulf, att ställa prognos per distans är alltid svårt, men det blir lättare om vi vet vilken motor du har på bilen? Ålder, drivmedel, motorfabrikat osv.
Leffe

F

F.d. 50334

Guest

Till Montreal
Nej Saabarna går som klockor !!!

Bilen är som sagt Elnagh Magnum 660 SL, bensinare, 110000 mil, 1989 års modell, motorn kommer från landet av grodlår, vin och ost, alltså Frankrike och Citroën.
Hoppas infot kan hjälpa !
Med vänlig hälsning, Ulf Stensson

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Eftersom motorn är en bensinare och problemet uppstod vin regnväder/fuktig väderlek, så kan man tänka sig att först kontrollera tändkablar och fördelarlock. Om det finns sprickor i dessa komponenter så blir det lätt överslag i dessa prylar på grund av fukt. Då¨kan det gnistra lite varstans och det blir ingen gnista på tändstiften och bilen startar inte.

F

F.d. 3998

Guest

Sitter säkring till tändspolen som sitter i säkringsboxen , kan vid fuktigt väder få dåligt kontakt .
Dra lite försiktigt i kablaget under handsfacket samt snurra på säkringar . hoppar den igång då så har du felet där ,

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, blir du jättebesviken om du får reda på att du inte har en Citroën motor i din bil utan en annan fransman........En Peugeot motor som satt i 504'or bl. a :D.

Fördelen med en gammal bensinare med förgasare som inte startar är, ingen bensin eller ingen gnista.
Eftersom den går, och inte startar en stund efter avstängning så har den bensin kvar i förgasaren som den skulle starta på.
Så, som redan har konstaterats så har du troligen ingen gnista.
Det är elektronisk tändning i din bil så vid tändspolen har du en tändmodul och i fördelaren har du också elektronik i stället för brytarspetsar.
Men eftersom den startar till och från så är det troligen bara ett glapp eller oxid på kablar,kopplingar m.m.
Ta det lugnt och lossa kabelskor/ringkabelskor m.m. och gör rent. Byt gärna mot nya, men bara om du har en riktig kabelskotång.

Ett ställe som du skall kolla är en tunn kabel som går mellan fördelardosan och tändmodulen/tändspolen.
Den ger tändgnistesignal och brukar ha en liten skarvkontakt någonstans mitt på kabeln.
Den brukar ställa till samma problem som du beskriver, p.g. av oxid i kontakten och en väldigt svag signal som skall fram till tändmodulen/tändspolen.

Tändmodul och övriga delar finns till hyfsat pris på Mekonomen och de andra reservdelsfirmorna. (Strunta i originalfirmorna, de brukar inte vara intresserade)
Fördelardosa och rotor skadar aldrig att byta ibland.
(Men försök att göra en sak i taget så du ev. kan lokalisera felet och vet när det försvinner.)

Lycka till och hör av dig om hur det går.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 50334

Guest

Det blev en nolla för mycket , 11000 mil ska det vara. Sedan verkar andra ha bättre koll på vad det är för motor än jag, men det står Citroën kalla papper , därför trodde jag det var en sådan och det kan ju va bra att veta i framtiden.
Jag ska ta och kolla upp dessa saker ni nämner, vilket kommer att ta tid men hör av mig när jag tror att jag löst mysteriet.
Tack för alla svar.Ulf Stensson

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Citroen og Peugeot er begge med i PSA konsenen, og bruker motorer på kryss og tvers mellom modellene. En 2 liter bensinmotor som først kom som i 404 personbilen og fortsatte i 504 ble brukt i alle Euro varebilene med bensinmotor gjennom hele 1980 tallet, så om det står Fiat, Citroen eller Peugeot på nesen av bilen så er det samme motor!

En meget stabil motor som har en svakhet - den tåler ikke å kjøres for varm, men ellers har den lang levetid.

Skulle tro at løsningen på problemet allerede er beskrevet i denne tråden.

Toppen