• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svårstängd bodelsdörr

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej !
Vi har köpt en ny Carado T135 . Det är väldigt svårt att stänga bodelsdörren , man måste ta i allt vad man kan för att stänga dörren . Min sambo kan försöka 3-4 gånger innan jag får ta över och hjälpa henne , med blandat resultat även för mig .
Ska det verkligen vara så svårt att stänga bodelsdörren , har inte sett någon annan husbilen med samma problem .
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Absolut inte, dörren ska rätt justerad gå att stänga med ett finger.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Det kan ju vara svårstängt av många anledningar, har du någon bild på hur er dörr ser ut?
På vår förra Kabe fanns två byglar i karmen som gick att justera. Om dessa började glida av vibrationerna tryckte man dem inåt varje gång man stängde dörren och efter ett tag behövdes mycket våld för att låshakarna skulle nå in till byglarna. Då var det dags att lossa, justera och dra åt igen. Fick göra detta vartannat år ungefär. Kan det vara något liknande på er dörr?

EDIT: Såg nu att bilen var ny, då får ni ställa krav på säljaren att utföra leveranskontrollen - dvs i detta fall se till att dörren är rätt justerad!
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
Hej !
Vi har köpt en ny Carado T135 . Det är väldigt svårt att stänga bodelsdörren , man måste ta i allt vad man kan för att stänga dörren . Min sambo kan försöka 3-4 gånger innan jag får ta över och hjälpa henne , med blandat resultat även för mig .
Ska det verkligen vara så svårt att stänga bodelsdörren , har inte sett någon annan husbilen med samma problem .
Hej, på min T135 fick jag peta läsaren runt bygeln tills jag lossade myggdörren på låsdidan och justerade ut låsbygel, fungerar nu helt ok.
 

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Hej.
När vi köpte vår Duombil som var fabriksny hade vi problem att öppna dörren.
Spraya silikon på gummilisten runt dörrlisten så var problemet löst.
Lars
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hej !
Vi har köpt en ny Carado T135 . Det är väldigt svårt att stänga bodelsdörren , man måste ta i allt vad man kan för att stänga dörren . Min sambo kan försöka 3-4 gånger innan jag får ta över och hjälpa henne , med blandat resultat även för mig .
Ska det verkligen vara så svårt att stänga bodelsdörren , har inte sett någon annan husbilen med samma problem .
Samma problem för mig, har en spritt ny Sunlight. Har haft den på verkstaden två gånger för justering. Måste fortfarande ta i rejält, kommer helt att skada dörren på sikt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det är väl en kombination av lätta dörrar och relativt tjocka gummilister som ofta ställer till det. Hade gummilisterna varit lite tunnväggigare hade det inte krävts samma kraft för att trycka igen dörren och ihop listerna.
Flyttar man bara ut bygeln i karmen så finns det ju en risk att dörren inte tätar istället.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Fick justera min dörr. Släpp ut den så mycket sim du tycker behövs. Prova med en tunn papp eller plastbit mellan list och bil. Går det lätt så lägg åt dörren lite till så att den går trögt att dra ut då har du anliggning och det är tätt.
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
Fick justera min dörr. Släpp ut den så mycket sim du tycker behövs. Prova med en tunn papp eller plastbit mellan list och bil. Går det lätt så lägg åt dörren lite till så att den går trögt att dra ut då har du anliggning och det är tätt.
Äntligen någon som förstår varför låsbygeln har justeringsmän på flera cm.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Problemet med min dörr var att den även var lite skev så jag fick även justera på gångjärnssidan. Lite trail and error men till slut blev det bra.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej . På vår nya husbil 2018. var det lika som på din, sade till återförsäljaren att justera, trots att han påstod att det skulle bli bättre efter att man använt bilen ett tag, stå på dig och begär justering.
mvh. Rolf
 
Toppen