F
F.d. 55552
Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato Maxi
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3.0 180hk
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Rapido
Husbilsmodell: 7065FF
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Har nyligen köpt en ny 2016 års husbil byggd på Ducato. Jämfört med den förra Ducato-byggda husbilen från 2002 så är det såklart massor som är bättre. Dock gäller det inte i mitt tycke alls instrumentgruppen där hastighetsmätaren, varvräknaren och infocentret/färddatorn är. Både hastighetsmätaren och varvräknaren är mindre och "plottrigare" och ligger dessutom djupare med den följden att när man i dagsljus bara har tänt varselljusen och därmed inte bakgrundsbelysningen så är det i princip omöjligt att avläsa hastighetsmätarens vänstra hälft om man har solglasögon på sig pga att dagsljuset inte når in i "brunnarna". Den vänstra hälften är ju dessutom exakt det område man behöver kunna se.
Infocentret/färddatorn har dessutom så pass små tecken att det också blir svåravläst om man pga ålder har problem med skärpan på det avståndet. Dessutom är det så totalt bakvänt att om man tänder halvljuset så ökar ljusstyrkan på infocentret/färddatorn påtagligt! Det borde i mitt tycke vara precis tvärtom, ljusare med avslaget halvljus(=påslagna varselljus) och mörkare med påslaget halvljus.
Dock om man har påslaget halvljus så får man ju bakgrundsbelysning i hastighetsmätaren och varvräknaren och då är dessa läsbara även i dagsljus med solglasögon på. Men då förlorar man ju vitsen med att inte "bränna" all annan belysning som också tänds för utom halvljuset.
Är det någon annan som har noterat detta?
P.S Man kan inte välja nyare årsmodell än 2014 på chassi och bil. D.S
Chassiemodell: Ducato Maxi
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3.0 180hk
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Rapido
Husbilsmodell: 7065FF
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Har nyligen köpt en ny 2016 års husbil byggd på Ducato. Jämfört med den förra Ducato-byggda husbilen från 2002 så är det såklart massor som är bättre. Dock gäller det inte i mitt tycke alls instrumentgruppen där hastighetsmätaren, varvräknaren och infocentret/färddatorn är. Både hastighetsmätaren och varvräknaren är mindre och "plottrigare" och ligger dessutom djupare med den följden att när man i dagsljus bara har tänt varselljusen och därmed inte bakgrundsbelysningen så är det i princip omöjligt att avläsa hastighetsmätarens vänstra hälft om man har solglasögon på sig pga att dagsljuset inte når in i "brunnarna". Den vänstra hälften är ju dessutom exakt det område man behöver kunna se.
Infocentret/färddatorn har dessutom så pass små tecken att det också blir svåravläst om man pga ålder har problem med skärpan på det avståndet. Dessutom är det så totalt bakvänt att om man tänder halvljuset så ökar ljusstyrkan på infocentret/färddatorn påtagligt! Det borde i mitt tycke vara precis tvärtom, ljusare med avslaget halvljus(=påslagna varselljus) och mörkare med påslaget halvljus.
Dock om man har påslaget halvljus så får man ju bakgrundsbelysning i hastighetsmätaren och varvräknaren och då är dessa läsbara även i dagsljus med solglasögon på. Men då förlorar man ju vitsen med att inte "bränna" all annan belysning som också tänds för utom halvljuset.
Är det någon annan som har noterat detta?
P.S Man kan inte välja nyare årsmodell än 2014 på chassi och bil. D.S