• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Surf i Spanien

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej Anders.
vi har förvisso telenor abonnemang men med 100 gb så det borde vara detsamma. Och jo. 100 gb går för enkelt för oss att göra av med. Då är vi tre pers och ser på tv och använder googlemaps. Det går att få det att räcka men då är det med en ”budget” och att vi hushåller med giggen. För vår del ligger vi på närmare 200 gb med ”fritt spill”.
Ha en fin dag. DavidS
Hej, ursäkta min fråga var kanske inte så tydlig.

Jag vet att 100GByte "bara" är ca 7 timmar streamande av film/tv

Frågan gäller om det funkar att ladda Telenor kontant-simkort med det man vill använda såsom det funkar i Sverige tex att kortet är laddat med 300GByte och att hela detta går att utnyttja i EU utanför Sverige under en månad, alltså finns det EJ någon data roaming gräns för Telenor kontant-simkort?

Jag har sett på Telenors sida att ett "obegränsat abonnemang" har en gräns på 100GByte/månad utanför Sverige.

Mvh
Anders

Screenshot_20240401-201114_Chrome.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har varsitt Telenor mobilabonnemang. Marianne har bara 5 Gb surf och jag väljer obegränsat, dvs 100Gb när vi lämnar Sweden. Frugan surfar aldrig men SMS:ar/MMS:ar massvis eller skickar bilder via Whats app och har aldrig överskridit 5 Gb, däremot kan alltid välja ny abonnemangsform med mer surf (ifall vi behöver mer än mina 100Gb utomlands).
Mina 100Gb delas inte med någon annan och räcker en hel månad utan problem, varken genom EU eller under vistelsen/övervintringen i Spanien.

Väl hemma, där har vi gratis wi-fi genom Brf så jag ändrar mitt Telenor obegr. abonnemang till 5 Gb (i god tid, dvs månaden innan) och så har vi haft det under flera år.

Men nu, jag börjar bli nyfiken på Movistar och Vodafone som vissa beskriver här i tråden, verkar vara betydligt billigare… Får se vad det blir nästa t.o.r. abonnemang under kommande övervintrings-säsongen!
//ranko
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej,
Ringde Telenor kl 8.05 tryckte 3st "1" i valen => mobila tjänster, att jag vill bli ny kund, privat, bara 1 minuts väntetid!

Frågade om det finns en gräns på datamängden på kontant-simkorten utanför Sverige.
Först svarade han att det inte går överhuvudtaget att använda surf på dessa kontant kort utanför Sverige??

Då sa jag att jag vet från husbils forum att det funkar, då ursäktade han sig o sa att dom inte säljer så många av dessa kort, jag frågade igen om finns det någon data roaming gräns på dessa kontant-simkort, till slut svarade han 50GByte/mån.

Jag frågade var denna gräns kom ifrån o om det finns en högre gräns, o då sa han att det högsta är 100GByte/mån o det är det "obegränsade abonnemanget" han sa vidare att denna gräns på 100GByte/mån är något som ingen annan operatör har högre, det tyckte han sig veta då han jobbat hos andra operatörer.

Jag frågade varför inte denna begränsning finns nedskrivet på Telenors sida, det visste han inte.

Verkar allmänt skumt att denna begränsning inte finns ner skriven bättre.

Skulle vara intressant o veta var dessa olika begränsningar kommer från, o hur EU lag kraven är ställda på detta område?

Mvh
Anders
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fick detta svar från Telenor; Finns inga begränsningar inom EU använd all din påfyllda surf.

Mitt kontantkortet fungerar bra inom EU, blanda inte ihop det med abonnemang där det finns begränsningar.


IMG_0947.jpeg
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har telenor i routern med oändlig surf i sverige och 100 gb/mån utomlands.
Fördelen med den var att jag kunde streama svenska kanaler på datorn, telefonen och surfplattan om jag kopplade på wifin på dessa.

Jag är mycket nöjd med denna lösning... :)
Möjligheten att streama utan att förbruka surf är borttagen numera.
 
Toppen