• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Subton, digital subton eller inte subton?

F

F.d. 9492

Guest
Hej!
Har skaffat mig en Exibel PMR FX-117 från Clas Ohlson. Dock blir jag väldigt osäker på hur jag skall hantera detta med "subon"? Det verkar finnas subton och digital subton, men jag förstår inte skillnaden... Vi har sex stycken enheter som skall kunna kommunicera samtidigt med varandra. Hur skall vi då ställa in dessa med tanke på subton?
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Subton, digital subton eller inte subton?

Tanken bakom subtonssystem aer att kunna "saalla fram" de signaler man vill hoera men inte de
andra om det aer "traangt ppa kanalen", d.v.s. flera radiosamtal.

Nackdelen aer att 2 samtal samtidigt foerstoer fullstaendigt foer varandra p.g.a. att man bruka
FrekvensModulation FM, de 2 signalerna interaktiverar och allt blir obegriplig goja!

Alltsaa aer det baettre att bortse fraan subtonssystemet.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Subton, digital subton eller inte subton?

Något problem av skälet att man brukar använda FM finns inte.
Dock är det vanligast att na använder selektiv vid FM.
De selektiv som fanns på 27 MHz för AM var primitiva.
Numera finns ingen komradio med AM, förutom flyget som måste kunna höra alla andra, dvs köra helt öppen trafik. Då krävs oxo god trafikdisiplin, med utbildning av de som talar i radion.

Subton är ett utmärkt sätt att slippa störningar och slippa höra trafik från andra radionät.
Oftast finns en indikator på en radiostation, som lyser om det pågår trafik, eller så lyssnar man öppet innan egen trafik påbörjas.
På detta vis finns endast fördelar med selektiv av typen subton, dvs CTCSS eller DTCS.

"Internatktion", som någon kallar det, interferens mellan flera stationer uppstår oavsett modulation, AM, FM SSB eller om någon form av selektiv förekommer eller ej.

Man slipper höra interferens från andra stationer om man gör sin egen station selektiv med subton.

Med subtonselektiv slipper man höra störningar från annan eleketronik.
Subtonselektiv kan kallas tonstyrd bruspärr, och det förklarar saken bättre.

de
Roy
 
Toppen