• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Styrsignal backljus

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Jag håller just nu på att koppla in (installera) en Pioneer AVH-X5800DAB och har fastnat när det gäller att hitta rätt sladd att koppla in på FIAT:s backljus så att radioenheten slår om till back-kameradisplay när jag lägger i backen. Kan det vara den grön/svarta sladden som finns på den bruna kontakten i säkringshållaren vid vänster knä? Tänker jag rätt (i värmen...) när jag söker att koppla in på en kabel som ger ström när jag lägger i backen, alltså inte jordar. Tacksam för assistans.
 
F

F.d. 58110

Guest
Varför inte gå till växellådan och leta efter backljuskontakten där? Om det är en kontakt som jordar och du behöver 12v signal, går det att ordna med ett litet relä.

Tack för input!
Jag tänkte nog främst för att slippa hitta genomföring från hytt till motorutrymmet... men jag har nog kommit fram till att jag ska ha ständig matning via en strömbrytare istället precis som andra föreslår.
 
Toppen