• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Styrservo

F

F.d. 22013

Guest
Hej!
Någon som vet vad det skulle kosta att sätta in styrservo i husbilen? Ungefär :confused:

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Styrservo

Förr i tiden hade inte många bilar servo, volvo var erkänt jobbiga att parkera körde en duett länge i jobbet.
Man fick lära sig att man måste parkera och köra så att man alltid kunde rulla fram eller tillbaka för att orka vrida på ratten, grovmönstrade däck hjälper och högt lufttryck ganska mycket. Så det är en viss teknik som krävs inte så mycket muskler, min far körde tankbil utan servo!
El servo finns ju men det kostar och sen ska det monteras och ska man leja bort det blir det dyrt.

F

F.d. 22013

Guest

Tack alla! Jag har googlat så mycket på det här nu att det känns som att man kan glömma att sätta in servo efteråt/på en gammal bil. Det får väntas med att slå till på husbil tills jag har råd med en som redan har servo, för det vill jag ha!

F

F.d. 58882

Guest

Det finns äldre husbilar med styrservo, jag har en Swift Kontiki årsmodell 1991 & denna är utrustad med styrservo.

Bennie

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

På Ducato kom det runt -90 nånting har ja för mig, alla med TurboDiesel hade servo som standard. Bensin o icke turbodiesel var utan.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Fiat Ducato TD -88 kunde fås med eller utan servostyrning. Vi fick en utan på grund av att vi var lite sent ute när vi beställde vår första husbil. Den kunde vara lite jobbig att ratta, speciellt vid parkeringsmanövrer.

F

F.d. 22252

Guest

Antar att turbo och alkov väger en hel del så det blir svårt med parkeringen slitna sommardäck gör inte saken bättre, busslutningen på ratten gör att man måste ta i ordentligt. Alla lastbilschaufförer förr fick ju verkligen jobba.
Kan man välja så servo och helst automatlåda gör ju körningen mycket lättare. Men det handlar som så ofta om pengar så var det för mej!

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Satte dit elservo på min bil ca 5 timmars jobb
Elservon kostade c:a 6000 med frakt från England

Toppen