• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Styrservo för Peugeot J5

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej på min 90a bensin finns det servo, hydraliskt system. Såg också att det fanns elektrisk servo att köpa, kanske ett alternativ om pumpen eller något går sönder. Men har inte kollat på detta då min fungerar.
Väldigt skönt att ha styrservo vid trixiga parkeringar.
 

knabjalf

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
30847
Medlemskap
2024
Just därför. Hustrun vägrar köra. Trivs med bilen, en Detleffs från 1990 med låga långbäddar! 7.40 lång, så det är bra plats med 2 taxar på färden. En import från Tyskland, av tidigare ägare.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Ok, jag har en Nordic 585, så min är betydligt kortare.
Förstår att det kan vara jobbigt att hantera på parkeringar mm. Kanske ett bra vinterjobb att få servo?
Det kostar ju en del att fixa, men om den i övrigt är vad ni gillar, varför inte?
Den är ju skattebefriad så där har ni en del av servot betalt.
Hoppas ni får ordning på det och lycka till.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det finns några här som pysslat med elservo och det finns lite olika varianter.

Dels finns det en engelsk firma som har färdiga kit till Talbot som är deras variant på Fiat, Peugeot, Citroën chassit.
Deras bilar är ju för det mesta högerstyrda och kittet är lite anpassat till den varianten, men en medlem här monterade ett sådant kit och det verkar som man får ta ut drivmotorn genom reservhjulsbaljan för att få dit den.

Sedan finns det flera varianter typ den som Verktygsboden säljer här i Sverige (finns billigare pris på nätet) den är ju universal och behöver nog lite handpåläggning vid montering, samt det är möjligt att även den varianten måste ha motorn ut genom reservhjulsbaljan.

Båda dessa kan strula lite eftersom axeln till växelspaken ligger nära styrstången och kanske behöver ändras något för att gå fritt från servoenheten.

Sedan finns det troligen ännu nya kompletta servo kuggstångsenheter fortfarande på några firmor i typ Estland på andra sidan Östersjön, och de kostade inte så många tusenlappar har jag för mig.
Men då måste man ju ha en sevopump. Det finns de som har kombinerat detta med en elektrisk servopump som det finns rätt gott om.
Original remdriven pump finns att få tag i, men svårare med fästen m.m.
Då kan ev. även en liten enkel GMpump som satt i deras bilar i ett halvt sekel kanske vara en variant med hemgjorda fästen, för de är rätt lätta att justera trycket på.

M.v.h. JANKRO.

Ps. elmotorn ut genom reservhjulsbaljan kan vara nödvändig, för det är ju just den som tar plats under instrumentbrädan på våra vänsterstyrda bilar.
Eller ev. demontering av baljan och en ny hel täckplåt i stället.
 
Senast ändrad:

knabjalf

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
30847
Medlemskap
2024
Oj. Tack. Det var mycket matnyttigt. Såg att det finns ett bolag EZ som har el1servo till äldre bilar. Får botanisera om vad som är smartast/enklast att montera.
 
F

F.d. 22252

Guest
Du får skicka hustrun till ett gym och bygga muskler. Grova åretruntdäck gör att det inte blir så tungt att styra. En lösning är ju skroten.
 
Toppen