• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Styrenhet ABS Fiat Ducato

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Jag sitter i knipan ordentligt!
Vi har en Plåtis en My Little SMC. En plåtis byggd 06 på ett Ducato maxi chassie
En riktig pärla!
Nu har det uppstått ett fel. Varningslampan för ABS tänds ibland, oregelbundet

Olyckligtvis tändes den vid besiktning i höstas. Jag lämnade in bilen på verkstad och vid ombesikting var det OK
Några veckor senare var det samma fenomen. Då konstaterades att styrenheten var defekt.
Den demonterades och skickades till en specialfirma i Holland, som konstaterade att den var vattenskadad och irreparabel.
Mekonomenverkstaden som skulle reparera bilen, konstaterade att reservdelen var utgången och ej heller fanns i bildelsbasen.

Följden av detta skulle bli att det blir körförbud på bilen i oktober 2020.
Vilket skulle vara förödande

Finns det någon bland dom duktiga mekaniker, som jag vet finns i klubben, som har en infallsvinkel som jag inte tänkt på?

I så fall vore jag evigt tacksam

Conny H
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, nog måste väl en verkstad kunna få tag i en reservdel till en bilmodell från -06 som det dräller av runt om i Europa och även rätt gott om i Sverige :confused: .

Lite svårt utan nummer och bild, men är det elenheten som hänger samman med pumpen eller är det en enskild styrbox du skall ha tag i.

Om det är styrboxen med pumpen som du behöver så har du några begagnade här från eBay men det finns ju massor av skrotar i hela Europa som man kan handla av. Det finns nya delar också men då får man ta andra vägar.

ABS Fiat.JPG

O.B.S. du måste kolla noga så nummer stämmer både på beg. och nya innan beställning.

Ebay (Om delen stämmer med den du skall ha.)



Om det nu är den här delen som du skall ha så finns det nya hos de flesta reservdelsfirmor på nätet men då ökar priset betydligt.
ABS Fiat 3.JPG

Åter kolla utseende, nummer m.m. noga innan beställning. Om du köper ny så kan du söka reservdel med ditt bilnummer för att träffa rätt.

Lycka till, och hör av dej om det är någon annan del/"låda" som det handlar om. Vet du vilka OBD2 felkoder som kom upp med felet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag sökte runt över allt men just det detaljnumret kunde ingen skaka fram, t.o.m. kontaktade Bosch Technical Support i Tyskland. Svaret jag fick var att just det detaljnumret hade utgått & att det inte fanns någon ersättningsdel. Nu var ju detta några år sedan så chansen är ju stor att finns på skrotarna idag. Det är oftast inte blocket som ger sig utan elektronikdelen som det kommer in fukt i. Min var så illa åtgången så den gick inte att laga. Jag löste det genom att köpa en på skroten men även den var kass, dock i bättre skick så den gick att laga. Om jag inte missminner mig så gick reparationen på ungefär 3500:-
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Tack Bennsan, Jankro med flera för era förslag!
Bilen står på en Mekonomenverkstad. Dom har gott rykte och har kollat med svenska skrotar. Däremot Ska jag kolla på eBay och på utländska skrotar
Jag har ett artikelnummer som jag kan söka på. Bäst är ju att hitta något i Sverige

Eftersom jag bara använder bilen sommartid skulle man kanske kunna tänka sig att släcka Varningslampan. Och ställa ABS funktionen ur spel. Det är förstås inte helt ok. Men bilen bromsar ju som den ska
Men det bästa är naturligtvis att hitta en ersättningsdel som passar. Nästa ägare kanske vill använda bilen i vinterväglag.

Conny H
 
Toppen