• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Styrbox

F

F.d. 25089

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.8
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: Galaxy
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej
Idag fick vi reda på att styrboxen till vår husbil var trasig, det ska kosta 6000 kr !!!:msn_cry:
Någon som erfarenhet att att detta har hänt ? Ev kostnader? Varför händer det ?
» Senaste SvarStartrelä?
Idag fick vi reda på att styrboxen på vår husbil är trasig och måste bytas, kostnad 6000 kr !!!! :msn_cry: Någon som råkat ut för samma fel?, och vad fick ni betala? Varför blir det så? kan det gå på...

mvh / Mats

F

F.d. 27368

Guest
vad är det som är fel ????
Det är väldigt ovanligt med trasiga styrdon på ducato .
Dom bilar jag hört på har man kopplat starthjälp fel .

F

F.d. 25089

Guest
JamoSwe skrev:
vad är det som är fel ????
Det är väldigt ovanligt med trasiga styrdon på ducato .
Dom bilar jag hört på har man kopplat starthjälp fel .

Ja säg det, :confused: dom har bytt (styrbox 2300 kr). Bilen kände inte av nyckeln vid start, även reservnyckel kändes ej igen. Något med "nyckelkod och startspärr". Jag har inte heller hört om detta fel, det var bara betala 6000 kr. /mvh Mats

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
sacce skrev:
Jag hade liknande fel på min föra bil J5 -90 och då var det fel på larmets reläet som bryter strömmen till starmotorn då larmet är på!

Intressant, jag har det problemet nu. Jag har larm inkopplat och startmotorn reagerar inte då jag vrider på nyckeln.
Jag fick tipset att det kunde vara bottenplattan på tändlåset tidigare, men det har inte krånglat tidigare så vem vet..... det kanske är reläet till larmet:confused:
I vart fall gick min att starta med skruvmejsel, som tur var.:)
Måste kolla detta direkt till våren, den är fn. uppställd en bit hemmifrån, inomhus.
Här i Norduppland kom det mycket snö förra vintern, så man lär sig av misstagen.

Jag äger en Dethleffs 642 -91.

Tack för tipset.

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
trazzel skrev:
Vi har inget larm på bilen som kan störa. /mvh
Mats

Innan du lämnar in bilen gör en kontroll vid någon verkstatd om det verkligen är styrboxen.
Kolla med denna firma, http://www.bildelshuset.com/Reparationer.htm
Jag har inga priser men ring och kolla, det kanske lönar sig. I så fall kan du ju lämna in den nu i vinter, är den OK får du tillbaka den och betalar endast för undersökningen.
Är den trasig, då kan de kanske laga den til ett rimligt pris.

Lycka till

PS
Jag läste om en Volvoägare som öppnade sin styrbox och såg att en lödbrygga gått av han lödde fast en koppartråd mellan dessa och sedan fungerade det igen.
DS

Toppen