• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömtjyv

F

F.d. 3753

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 1997
Husbilsfabrikat: Knaus
Årsmodell Husbil: 1997
Ämnesområde: Elsystem
Jag har haft svårt att starta när husbilen stått stilla i ett par veckor utan laddning trots att jag har ett nästan nytt 100A batteri.
Nu kollade jag upp det hela och upptäckte då att något drar ström från bilens startbatteri trots att allt är frånslaget. Inte mycket men tillräckligt, 0.75A.
Kan inte hitta orsaken.
Har kopplat loss radion och cd-växlaren, brutit 12v på manöverpanelen i bodelen och då kan jag bara se att den digitala klockan på instrumentbrädan är igång och den kan knappast dra så mycket.
Har bara mätt vid ett tillfälle så jag vet inte säkert om det alltid är samma strömförbrukning.
Är det någon som några idéer om vad det kan vara?
 
F

F.d. 4879

Guest
Pröva med att koppla bort generatorn. Det kan vara backströmsdelen (dioder) som börjar vissna. Då smyger strömmen ut bakvägen då generatorn står och drar som en elmotor men inte så starkt att den orkar röra bilens motor.
 
F

F.d. 4879

Guest
Ja det är nog lättast underifrån. Se till bara så att du inte gör kortis när du lossar kablaget, säkrast är att bryta batteriet och få ställa om alla minnen.
 
F

F.d. 3753

Guest
Nu har jag legat under bilen och krupit.
Kan inte se generatorn.
Hittade oljefiltret, vattenpumpen och kompressorn till ac'n och långt inne ser jag remmen som driver alltihop, tror jag.
Det sitter en stor plastkåpa över det mesta i det hörnet och jag misstänker att generatorn sitter under den. I så fall måste den väl tas bort först?

När jag kört fram bilen och upp på kilarna så kollade jag och då drog den faktiskt ingen tjyvström men det kom tillbaka efter några minuter.

Trots att jag brytit den stora knappen 0/12V på panelen i bodelen så lyser nu en grön lysdiod ovanför __/__ ???
 
Toppen