• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömmen till belysning och vattenpump fungerar ej - Fiat Auto Roller -99

klasenglund

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Nacka
Hej,

Har en CI Auto Roller -99 (Fiat). Mitt under användande av vattenpumpen slutade den att fungera och det visade sig att den inte för någon ström (testade att koppla den mot andra kablar och pumpen fungerar fint). Även belysningen i bodelen slutade att fungera.

I bilen (under diskhon) finns en säkringspanel (byggd på ett kretskort) med ingående ström som sedan matas vidare till olika delar av elsystemet (vattenpump, belysning, värmefläkt, gnisttändare mm) som är individuellt avsäkrade. Denna panel är även sammankopplad med en väldigt enkel synlig kontrollpanel med huvudbrytare för all ström, samt indikatorer för vattenmängd, batterispänning etc. Denna sammankoppling är en typ av mer kommunikationskablage med många små stift.

Efter att ha rotat runt en hel del kan jag konstatera:
- alla säkringar i säkringspanelen är hela
- panelen under bänken har rätt spänning in så matningen verkar inte vara något fel på
- 3 av 5 kontakter för vidare strömmatning på säkringspanelen ger rätt spänning
- de övriga (som ligger bakom säkringen för vattenpump och något annat som jag inte är helt klar över symbolen för) har ingen spänning vilket förklarar varför de delarna inte fungerar

Det är alltså klart att pumpen och belysningen inte fungerar för att de inte får någon ström från säkringspanelen, men jag kan inte förstå om det är fel på säkringspanelen och varför det skulle helt plötsligt uppstått. Eller om det är något fel med signalen som säkringspanelen får från kontrollpanelen?

Är det någon som har erfarenhet av liknande problem? Eller mer om hur systemet med säkringspanel och kontrollpanelen fungerar och varför det kan hända att en del av säkringspanelen plötsligt slutar mata ut ström utan att säkringarna har gått?
Kan man byta ut någon av dessa delar och får man tag på det till en äldre bil?

Tacksam för all hjälp med detta!

Mvh
Klas
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Du skriver att säkringspanelen är byggd på ett kretskort. I så fall har väl antingen kopparbanor bränt av eller en kallödning?? Om kopparbanorna bränt av kan du bara bygla över med kopplingstråd efter att skrapat väck eventuella kolrester. Kallödning är ju bara att göra rent och löda om med färskt tenn (med flussmedel)
 

klasenglund

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Nacka
Du skriver att säkringspanelen är byggd på ett kretskort. I så fall har väl antingen kopparbanor bränt av eller en kallödning?? Om kopparbanorna bränt av kan du bara bygla över med kopplingstråd efter att skrapat väck eventuella kolrester. Kallödning är ju bara att göra rent och löda om med färskt tenn (med flussmedel)
Ja, precis. Försökt ladda upp bilder, men förstår inte hur man gör..
Men alla kopparbanor ser intakta ut. Huruvida det förekommer kallödning på något ställe vet jag inte, men panelen/kortet har ju fungerat gissningsvis så länge som bilen funnits (20+ år) så det borde väl visat sig tidigare, eller?

Det finns två reläer på kortet varav banorna till de felande kontakterna går via ett relä. Kanske det kan vara detta som felar? Kan man ta reda pådet på något sätt mha spänningsmätare el annat?
Om reläet inte fungerar så kanske man kan smälta bort det och löda dit ett nytt?
 

Michael_MMX

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34658
Medlemskap
2024
Ja, precis. Försökt ladda upp bilder, men förstår inte hur man gör..
Men alla kopparbanor ser intakta ut. Huruvida det förekommer kallödning på något ställe vet jag inte, men panelen/kortet har ju fungerat gissningsvis så länge som bilen funnits (20+ år) så det borde väl visat sig tidigare, eller?

Det finns två reläer på kortet varav banorna till de felande kontakterna går via ett relä. Kanske det kan vara detta som felar? Kan man ta reda pådet på något sätt mha spänningsmätare el annat?
Om reläet inte fungerar så kanske man kan smälta bort det och löda dit ett nytt?
Later som om du är något på spåret, mät med en multimeter att du får 12v vid relät, du borde ha 12v styrning (från på/av knapp eller liknande) på 'ben' 86 och 12v in (från batteriet) på 'ben' 30, och slutligen 12v ut på 'ben' 87 (när vattenpumpen är på då alltså) Om du har 12v på 'ben' 86 och 30, men inget på 87, så är relät kass.
 

klasenglund

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Nacka
Later som om du är något på spåret, mät med en multimeter att du får 12v vid relät, du borde ha 12v styrning (från på/av knapp eller liknande) på 'ben' 86 och 12v in (från batteriet) på 'ben' 30, och slutligen 12v ut på 'ben' 87 (när vattenpumpen är på då alltså) Om du har 12v på 'ben' 86 och 30, men inget på 87, så är relät kass.
Tack! Men används nollan från inmatningen som nolla vid mätning, eller det kanske inte spelar någon roll vilken nolla man använder..
Ska testa lite senare ikväll och hoppas det är reläet som spökar.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Kallödning är inget som syns från början när kortet är nytt, utan r en process som börjar om lödstället inte blivit tillräckligt varmt vid tillverkningen och så småningom slutar i en gråaktig lödpunkt med dålig kontakt! Ofta vid lödställen med komponenter med grövre ben än övriga komponenter, t.ex effekttransistorer, reläer m.m.
 

klasenglund

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Nacka
Later som om du är något på spåret, mät med en multimeter att du får 12v vid relät, du borde ha 12v styrning (från på/av knapp eller liknande) på 'ben' 86 och 12v in (från batteriet) på 'ben' 30, och slutligen 12v ut på 'ben' 87 (när vattenpumpen är på då alltså) Om du har 12v på 'ben' 86 och 30, men inget på 87, så är relät kass.
Har nu mätt på reläet och det är helt klart att det inte fungerar. Det är spänning mellan nolla och benet "30", men inte till "87". Det är heller inte någon spänning mellan 85 och 86 eller mellan nolla och 86.
Testade även att brygga mellan 30 och 87 och då fungerar allt. Enda problemet då är att huvudströmmen till belysning alltid är på.

Får försöka få tag i ett nytt relä och byta ut det..

Tack för bra hjälp!
 

Michael_MMX

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34658
Medlemskap
2024
Har nu mätt på reläet och det är helt klart att det inte fungerar. Det är spänning mellan nolla och benet "30", men inte till "87". Det är heller inte någon spänning mellan 85 och 86 eller mellan nolla och 86.
Testade även att brygga mellan 30 och 87 och då fungerar allt. Enda problemet då är att huvudströmmen till belysning alltid är på.

Får försöka få tag i ett nytt relä och byta ut det..

Tack för bra hjälp!
Precis som Göte skriver ovan, felet tycks ligga utanför relät. Har du kontrollerat att kortet i sig är jordat, kontinuitetsmät mellan 85 och - på batteriet (eller annan jordpunkt som du vet fungerar), så du ser att jord finns.
 

klasenglund

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Nacka
Jaha, det var ju typiskt.. Använde den blå minuspolskabel som kommer fram till kortet och som kommer från batteriet som nolla när jag mätte. Och mellan den och 30 var det alltså spänning. Tror även att jag fick spänning mellan 85 (som jag förstått är jord) och 30, men blir lite osäker på det..

Men oavsett det så ska det vara spänning mellan 85 och 86, men inte till 87 för att det kan konstateras att det är reläet som spökar om jag förstått det rätt?

Ska prova att kontinuitetsmäta mellan batteriet och de blåa kablarnas ingång i kortet och se. Vad bör man få för värde för att konstatera att det är bra eller dålig jord?
 

Michael_MMX

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34658
Medlemskap
2024
Om det inte finns spänning på 86, så är det troligen fel innan relät. 86 skall vara spänningssatt för att relät skall slå till. Så relät får inte signal, då är frågan var den signalen skall komma ifrån.
 
Toppen