• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömlöst i bodelen

F

F.d. 57484

Guest
Hej på er - mitt första inlägg här. =)

Jag är nybliven ägare till en Hymer B544 2001. Eftersom bodelsbatteriet visade sig vara kass köpte jag ett nytt idag. När jag skulle koppla in det råkade jag kortsluta det bara bråkdelen av en sekund - hade kopplat in minuspolen först dum som jag var.

Hur som helst fick jag hjälp att kolla så batteriet inte tagit skada och det hade det inte. Men det är helt svart i bodelen. Panelen visar 230V och att jag har laddning och ström i startbatteriet, men inte i bodelsbatteriet. Men det går inte att slå på 12V och även alla förbrukare som går utanför 12V-brytaren är döda, tex trappa och entrébelysning.

Har kollat och mätt alla säkringar i elblocket, säkringen på kabeln vid bodelsbatteriet, säkringarna intill batteriet i motorutrymmet, bilsäkringarna, skruvat isär elblocket och kollat glassäkringen i den. Och ja - batteriknappen på elblocket är tillslagen.

FInns det något mer uppenbart jag kan göra?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Saknas 12 V i bodelen helt så är det någonstans där anslutningen är bruten. Antingen i form av en strömbrytare, en säkring eller en kabel som har lossnat. Jag föreslår att du så metodiskt det går mäter på +12V. Börja vid batteriet och följ sedan kablaget till du hittar punkten där spänningen försvinner. Det kan ju faktiskt vara avbrott på minussidan också så kolla att minus på batteriet verkligen har kontakt med minus i bodelens strömförsörjning.

MVH
Hans
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Tror inte att ebl har tagit skada av detta . På vår bil -12 så är trappsteget ock en entrebelysning kopplat på startbatteriet utan att 12v påslagen Därför tror jag du missat någon trasig säkring
 
Toppen