• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömförlust

Brodda

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Lund
HBK-Nr
4119
Medlemskap
2023
Jag har ett problem som någon kanske kan råda mig om.
När min husbil - Pilote Pacific 701, MB 3.16 CDI - står kopplad till 230V så laddas bodelsbatteriet. När jag kör så laddar det ur fullständigt på ca 8 timmar. Detta resulterar bl a i att ventilen till vattnet öppnar och vattnet i färskvattentanken rinner ut under färd - förutom att det inte finns någon ström kvar.
Kan det vara en säkring?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Strömförlust

Börja med att belastningstesta batteriet hos någon verkstad eller dylikt annars kan du ju låna ett annat batteri och testa med.Då kan du ju se om batteriet är kass.
Har du strömförbrukare på typ kyl, frys eller annat ?

gurra
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Strömförlust

Dette virker som en skadd kabel! Mellom elblokk og motor går det en kabel for ladning under fart, denne har sikkring i motorenden og et rele som kobler til kabelen i elblokken når motoren er i gang. Jeg er nesten sikker på at denne kabelen er skadet, og at sikkringen ved motoren er røket.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Strömförlust

Jag hade detta problem, att bobatteriet laddade ur när batteriladdaren CTEK var inkopplad och nätströmmen bruten. Batteriladdaren blev glödhet. Löste det genom att sätta en brytare mellan plus på batteriet och plus på batteriladdaren som bröt backströmmen när nätströmmen var bruten. Problemet finns omtalat i en tidigare tråd.
 
Toppen