• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Strömförbrukning stödben (EP)

NotaBene

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
Hej

Står i begrepp att montera hydrauliska stödben (EP). Skulle gärna veta hur mycket el dessa förbrukar när man kör dem. Någon som har koll?

NotaBene

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
Jag tänker alltså på belastningen (A) under den stund benen manövreras. Så det är alltså max 67A?

Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det verkar rimligt, startströmmen är ofta högre än driftströmen.
Mina uppgifter kommer från Promobils test av stödben.

NotaBene

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
Toppen tack för svaren. Då blir det att koppla på sig direkt på litiumbatteriet. Hade annars tänkt de fick koppla på sig på några kopplingsplintar en bit bort. Dock är kabelaren för klen för 100A.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Jag har elektriska stötben ock blev rekommenderat av jr larmcentral att koppla in den i startbatteri då kan man ha motorn i gån när penen körs upp eller ner…. ett relä som styr D+ via handbroms att man inte kan köra iväg när benen är nere eller att inte köra ner under färden.

Senast ändrad:

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Monterade våra i Skene och det är kopplat till startbatteriet. Brukar köra ner benen innan jag stänger av motorn när man släpper ner bilen går det inte åt lika mycket ström.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Ok. Jag har fått för mig att de brukar koppla in dem på bodelsbatteriet.
Mina stödben var kopplade på startbatteriet när vi köpte bilen.

Kontaktade Miro på EP och ville att han skulle koppla på bodelsbatterierna, vilket också gjordes.

Min tanke är att startbatteriet ska ha så lite belastning/förbrukning som möjligt då huvuduppgiften för detta är att starta motorn.

Anser att 200A litiumbatterier klarar jobbet bättre än startbatteriet, kör dessutom alltid stödbenen innan motorn stängs av.

Tycker det känns bra att ha ”kräm ” i startbatteriet vid nästa start.
Alla är vi lyckliga i vår egen tro.

hejs
Claes 105

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Många har haft problem med för liten BMS när dom kopplat stödben till bodelbatteriet.
BMS på 100A, E&P säger 120A, BMS säger "kommer inte att inträffa"!
Har 150A BMS, no problem.
Ifrågasätter att Många har haft detta problem då de flesta fortfarande använder gel eller agm batterier. Tror dessutom att dom som väljer Litium köper batterier som har mer än 100A bms.
men som sagt i tidigare inlägg, var o en är lycklig i sin tro.

hejs
Claes 105

ps. Kör man motorn samtidigt som stödbenen, borde det inte va nåt problem även om bms är på 100A.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
"Många" beror på vilka forum man läser, och hur man definierar många.
Mitt exempel var 100A BMS, samma gäller för 150A BMS, om stödbenen vill ha 152A i startstöm.

För alla som inte har ett LiFePo-system att försvara, ni förstår säkert poängen, och tar varningen.

NotaBene

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
Jag har 150A BMS, så det är ingen begränsning. Men som sagt, hör med montören hur han vill göra.

NotaBene

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
Hej

Nu är installationen klar och väldigt bra blev det. Stödbenen kopplades in på startbatteriet.

Nu till en annan fråga. Såg att det finns en EP-app att ladda ned. Den ser ut att vara en spegling av den trådlösa kontrollen som stödbenen levererades med. Men hittar ingen information om hur och om appen kan anslutas. Går man in i inställningarna i appen ser det ut som ett WiFi-lösenord är allt som behövs. Någon som fått till app-anslutningen?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej

Nu är installationen klar och väldigt bra blev det. Stödbenen kopplades in på startbatteriet.

Nu till en annan fråga. Såg att det finns en EP-app att ladda ned. Den ser ut att vara en spegling av den trådlösa kontrollen som stödbenen levererades med. Men hittar ingen information om hur och om appen kan anslutas. Går man in i inställningarna i appen ser det ut som ett WiFi-lösenord är allt som behövs. Någon som fått till app-anslutningen?
Under förutsättning att du köpt till app-funktionen fungerar det,annars har du inte denna funkrion.

NotaBene

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
Ok. Det finns ingen egen produkt för det på deras hemsida.

Min gissning var att touchdisplayen kommunicerar via WiFi med huvudenheten, och appen då kunde använda samma signal.

Toppen