• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ström till bilstereo

T

Tobbejj

Guest
Jag blir inte riktigt klok på hur det ska vara. Vi har köpte en bürstner aviano och när jag kollar i instruktions boken står det att modeller med en Fiat som basfordon är radion i förarhytten ansluten till bodelsbatteriet. Men jag kan ju inte starta radion utan att sätta på tändningen, är det felkopplat eller är det bara jag som inte begriper :wub:
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Ström till bilstereo

I vår Burstner Solano 728 -09 går radion på bodelsbatteriet och det står det i Burstners kataloger att så ska det vara. Kolla med Burstner så att dom rättar till det.

Bernt
 
T

Tobbejj

Guest
Sv: Ström till bilstereo

I vår Burstner Solano 728 -09 går radion på bodelsbatteriet och det står det i Burstners kataloger att så ska det vara. Kolla med Burstner så att dom rättar till det.

Bernt

Dom säger att matningen går på bodelsbatterierna men styrspänningen går på tändningen. Men ni behöver alltså inte slå på tändningen för att få igång radion? är där någon speciell knapp på instrumentpanelen som ni behöver sätta på?

/Tobbe
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ström till bilstereo

Dom säger att matningen går på bodelsbatterierna men styrspänningen går på tändningen.

Låter skumt.
Det borde vara så att permanentströmmen(minnet) tas från bildelen och vanliga matningen på bodelen. Detta för att kunna stänga av elblocket utan att tappa minnet i radion.
Troligen går båda på bildelen nu och "huvudmatningen" kommer via tändningslåset.

Oavsett så är det lätt fixat att få den att fungera utan att ha tändningen på.
Dra ut stereon och koppla in den permanenta matningen till båda + kablarna på stereon. Glöm bara inte koppla bort den matning som kommer från tändningen så du inte skickar bakströmmar.

Om du är osäker så kan vilken verkstad som helst hjälpa dig.
 
Toppen