• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Ström GPS

Peter Isfeldt

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
28939
Medlemskap
2022
Hej
Undrar om det är någon som har samma problem som vi...kanske är vanligt fel? Vi är nya på detta med husbil och det uppstår ständigt nya frågor, men det verkar finnas mycket kunskap i denna grupp!!

I vår husbil, en Burstner Nexxo Family -09...så är det konstant ström på till cigg uttagen där man sätter Gps’en. Detta tycker jag verkar väldigt dumt då man måste dra ur den varje gång man stannar en längre stund iaf.

Kan låta som ett I-landsproblem för många men det är lätt å glömma när man ställer bilen efter resa och den står och drar ut ström.

Är detta något man kan lösa själv eller är det en inlämningssak?

Tack på förhand!!
//Peter & Diana
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Går det inte att stänga av GPS'en? Är den avstängd drar den ingen ström. Man kan ju naturligtvis koppla om cigg.uttaget till ett ställe som är strömlöst när motorn inte går.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall du har flera uttag så kan det skilja på dem, speciellt i arbetsfordon (husbilar).
Jag har ett original 12V uttag med konstant spänning, vi laddar mobiler m.m. där.
Navigator, backkamera, stereo, sub, matar jag på egen lina från bobatteriet, även en extra panel med flera 12V uttag och ett par usb uttag.
Allt för att skona startbatteriet.IMG_20200407_142558.jpg
 
Toppen