• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Strålkastarproblem

toscana

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
930
Medlemskap
2026
HEJ igår besiktade jag min Carthago årsmodell 12 ,fick en 2 på halvljuset dålig ljusbild dom sa att jag skulle byta reflektorn , men jag ser inget fel på reflektorn .är det någon varit ute för detta? Hälsningar Toscana

Sv: Strålkastarproblem

Hej Toskana

Det räcker med att Glödlampan inte sitter exakt på plats för att
ljusbilden skall bli difus, kan även vara fel på glödlampan. lycka till.

mvh.pelsa608

Jag hade också lite dålig ljusbild men inte för dålig så bilen godkändes. Enl "bilprovaren" ger olika lampfabrikat olika ljusbild. T ex skulle Biltemas lampor ge extra dålig ljusbild. Inte vet jag, men det finns säkert synpunkter på detta.

Har använt Biltemas H4-lampor "sedan urminnes tider" på våra personbilar (2 st) och på husbilen, och aldrig haft problem.

I somras fick jag dock nedslag på den ena personbilen för diffus ljusbild. "Är det en Biltema-lampa, frågade han. Svaret var jakande, varefter jag fick byta till den reservlampa (en exakt likadan Biltema-lampa) som jag hade i handskfacket. Därefter var ljusbilden perfekt, och bilen godkänd.

använder du sk 100watts glödlampa kan du bränna bort folielagret i ljusinsatsen känn med fingret i ljusinsatsen från baksidan när du tagit bort glödlampan

Tillbaka
Toppen