• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

storlekar på flugrullar

F

F.d. 7

Guest
Hejsan, det är så att jag inköpte en en flug rulle på en auktion, men jag vet inte tilll vilket fiske den passar till. så jag tänkte jag skriver och frågar:)
på kartongen står det House of Hardy Marquis disc #8 och 801. någon som vet vad det betyder och vilket fiske den kan tänkas passa till?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: storlekar på flugrullar

Grattis!

Fin rulle tillverkad av Hardy Bros Ltd i England. Rullarna serienummreras.
Den är avsedd för öringfiske i bäckar, åar och sjö.
Är den gammal så finns det ett samlarvärde på ca 1500-2000kr.

/Bosse
 
T

Teddi

Guest
Sv: storlekar på flugrullar

bosse yalla,,hej på dej,,inte visste ja du gilla fiske?? också drar du ditt strå till hbk,,rullar du på västkusten i år?? då tar du med dej "grejerna" ock kommer ner till kungsbacka,,

så fiskar vi lite grann,,ock tjötar ställplatser,,ni står hos mej,,inkl,,rubbet,,hör v dej om de låter intressant,,du behöver inget visum,,:D:D
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: storlekar på flugrullar

bosse yalla,,hej på dej,,inte visste ja du gilla fiske?? också drar du ditt strå till hbk,,rullar du på västkusten i år?? då tar du med dej "grejerna" ock kommer ner till kungsbacka,,

så fiskar vi lite grann,,ock tjötar ställplatser,,ni står hos mej,,inkl,,rubbet,,hör v dej om de låter intressant,,du behöver inget visum,,:D:D

visumet är redan klart :D
tackar för din generösa inbjudan :bock:

vi har en plan, hör av mig när tillfälle ges.

såna här fiskar brukar vi agna med....

/Bosse
 

Bilagor

  • Snapshot 4 (2011-10-06 19-11).jpg
    Snapshot 4 (2011-10-06 19-11).jpg
    19 KB · Visningar: 90
Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: storlekar på flugrullar

Ja, teddy,
Kommer mer än gärna "till stan", men vad blir det för fiske?

Då mitt bestånd av spön spänner från båtspön - kustspön -
lätthaspel - flugspön - metspön så kan det vara kul att inte
behöva ta med sig hela plickepinnsortimentet.

lyssnar du möjligen på någon PR-kanal? mode? eller annan radio?

vi kommer i sommar att snurra bara i sverige efter många sommrar
nere i polen.

Hans / pristo 147 / SM0ETT
 
T

Teddi

Guest
Sv: storlekar på flugrullar

Ja, teddy,
Kommer mer än gärna "till stan", men vad blir det för fiske?

Då mitt bestånd av spön spänner från båtspön - kustspön -
lätthaspel - flugspön - metspön så kan det vara kul att inte
behöva ta med sig hela plickepinnsortimentet.

lyssnar du möjligen på någon PR-kanal? mode? eller annan radio?

vi kommer i sommar att snurra bara i sverige efter många sommrar
nere i polen.

Hans / pristo 147 / SM0ETT


hej hans,,varmt välkommen om du känner,,du tar med dej båtspön-kustspön ock fluga om du gillar detta i havet,,själv tycker ja inte fluga i havet,, vadarbyxor slipper man ju,,

men,, i maj ett grymt näbbgäddefiske,,lite senare går makrillen till,,finns ett ställe vi kan ta makrill på utan båt,,vi kommer ut till en ö som ligger längst ut i havsbandet utan båt,,

båt har ja tillgång till,,inte fri,,för de e grabbens båt,,men plats för din husbil finns,,

p-r-radio har ja ingen,,de finns ett kommunikationsprogram som heter "hey tell",,de har jag laddat ner ock bestämma vem man vill lägga in,, fungerar som en com-radio,, med lite fördröjning,,

du bara hör av dej via p-m eller mail,,inga problem,,

är ja inte hemma när du vill fiska så har du tillgång till platsen ändå,,då plockar ja fram el o.sv..

inga som helst pengar,,

vi hörs hans,,teddi,,
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: storlekar på flugrullar

Nu spårar väl tråden ut, trådskaparen var väl inte intreserad av era fiskesamankommster
frågan gällde flugrullar.:mad:
 
F

F.d. 7

Guest
Sv: storlekar på flugrullar

Nu spårar väl tråden ut, trådskaparen var väl inte intreserad av era fiskesamankommster
frågan gällde flugrullar.:mad:

Ingen fara, fick det svar jag ville veta, har hört att den skulle vara lite mer åt havsöring hållet. Men den verkar passa till det jag vill ha den till:)
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: storlekar på flugrullar

Enligt din beskrivning bör det vara klass AFTM 8. Dvs, om du vill köpa en lina till den så bör det vara klass 8. Och förstås spöet måste matcha klass AFTM 8.
 
F

F.d. 52928

Guest
Sv: storlekar på flugrullar

Helt riktigt, en flugrulle i AFTM # 8, avsedd för tyngre öringfiske, typ havsöring och smålax. Passar bäst på ett kraftigt enhandsspö i AFTM # 7-8-9. Med 8:ans lina tar rullen 100 meter backing, men det går utmärkt att använda AFTM # 6 el. 7 också, till vanligt öring- och regnbågsfiske, typ "Put & Take". Till tvåhandsspö blir rullen dock för liten. Dom äldre Hardyrullarna tillverkades i England av Hardy själv (dock är dom ej numrerade, som någon sade) numera tillverkas Hardy´s rullar i Korea, och priserna har därför dalat något. Denna rulle är en klassiker, väl värd att vara rädd om.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: storlekar på flugrullar

Står det AFTM 8 på rullen bör du inte använda det på ett spö för AFTM 6, hela arrangemanget kommer att få helt fel balans. Det är viktigt att rullen är anpassad till spöet så köp ett AFTM 8 om du ska använda rullen.
 
F

F.d. 52928

Guest
Sv: storlekar på flugrullar

Frågan gällde vad RULLEN var avsedd för, men du kan utan vidare köpa ett spö, t.ex. 9 fot långt, i AFTM 6-7-8-9, rullen passar bra till alla dessa! Det viktiga är att du köper en LINA i samma klass som spöt, annars fungerar det inte så bra. Linans AFTM klass är detsamma som vikten på linan (numera står även vikten angiven i gram på spöna) och då skall givetvis lina och spö ha samma AFTM.
Rullen kommer att balansera spöt perfekt, håll två fingrar under korkhandtagets framkant och låt hela spöt vila här. Då ser du att du har balans. Det är alltså inte rullens storlek, utan vikt som avgör detta. Dagens "storspolerullar" t.ex. har ju extra stor diameter, men väger inte mer för det. Denna Hardy-rulle, som frågan gällde är inte någon storspolerulle, utan en klassisk traditionell flugrulle, avsedd för linor i AFTM klass 7-8-9. Vi har jobbat med flugfiske i 45 år nu, så om det är något vi kan och kämnner till, så är det just flugfiske!
Lycka till med rullen...

Hälsningar Lena & Berne Bringsén, Mörrum.
 
F

F.d. 7

Guest
Sv: storlekar på flugrullar

Hmm låter som ett nybörjar kit passar mig bättre, rullen får nog ligga i kartongen och vänta ett tag till. inte kastat med fluga sen jag var typ 14:oops:
 
Toppen