• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Stora takluckan, Hymer 508B 2010

carlosmonte

HBK Medlem
Kommun
Hjo
HBK-Nr
7957
Medlemskap
2025
Takluckan går ej att öppna med veven. Har gjort ren mekanismen och smort upp kuggarna. Det går inte att vrida runt den splicade axeln, vad gör man? Undrar Carlosmonte

Roland L

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2025
Takluckan går ej att öppna med veven. Har gjort ren mekanismen och smort upp kuggarna. Det går inte att vrida runt den splicade axeln, vad gör man? Undrar Carlosmonte
Det är inte så att luckans lister klistrat fast. Prova att hjälpa mekanismen genom att trycka på luckan vid kanterna.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Har du tagit bort hela vevmekanismen, plockat isär och rengjort den? Det görs utifrån.
Om det inte går att dra runt veven alls kan den ha kärvat ihop i genomföringen. Den är även tätat med en o-ring så om det inte är rent och smort i genomföringen kan det även läcka in vatten där. Ett vanligt problem.

Jag plockade isär hela mina luckor vid min renovering men är tämligen säker på att du kan få loss mekanismen enbart utifrån bara veven är bortplockad. Viktigt att göra rent ordentligt och få dit ny butyl innan mekanismen skruvas dit igen.
Min första lucka tog nog en timme men andra luckan en kvart inklusive demontering och rengöring av axlar och kugghjul inklusive återmontering av mekanismen. Nu är dom extremt lättvevade.

carlosmonte

HBK Medlem
Kommun
Hjo
HBK-Nr
7957
Medlemskap
2025
Tack för era råd! Det blev som Roger 67 beskriver, ta bort och rengöra mekanismen till takluckan och täta med butyl. Arbetar utomhus mellan skurarna, presenning på osv. Det tar sin tid, men resultatet blir nog bra! Hälsningar Carlosmonte

Toppen