• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stor husbil (B-klass 2) ut i europa??

F

F.d. 18343

Guest
Hej!

Har tänkt att ta å åka ner med min Setra -96 på 26 tons totalvikt ner igenom Tysklad och in i Schweiz. (Schweiz är ju inget EU-land)

Bussen eller ja husbilen är en dubbeldäckare på 12 meter. (4m hög)

I första skedet är det inte av intresse, men har ju möjlighet att hänga på min 8 meters vagn också... (BE) Då jag blir ca 20 meter.


Någon som har koll på regelverket?

:wideeyed:

Tack på förhand!

//Johan Welander
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stor husbil (B-klass 2) ut i europa??

Ut i fra EU kjørkortregler så skulle dette ikke være lovlig, skulle kreve CE - muligens DE hvis det er mer enn 9 sitteplasser i bilen. Mulig at dere kan slippe unna ved hjelp av dokumentasjon på svensk overgangsløsning for kjørekort.
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Stor husbil (B-klass 2) ut i europa??

Vill minnas att maxlängden är 18 meter nere i Europa! Så dina 20 lär näppeligen accepteras.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Stor husbil (B-klass 2) ut i europa??

Trailerdragare med trailer 16,5 m tillåten längd.
Lastbil med släp eller Buss med släp 18m tillåten längd.
Så din 20m kombination funkar inte på kontinenten,det blir till att åka Buss utan släp men med en dubbeldäckare borde du ha rikligt med plats ändå utan släpet :)
 
F

F.d. 18343

Guest
Sv: Stor husbil (B-klass 2) ut i europa??

Tack för att ni försöker hjälpa mig...

Men om vi bortser från släpet, vad gäller i schweiz med bara bil?

//JW
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Stor husbil (B-klass 2) ut i europa??

Jag fattar inte frågan över huvudtaget. Jag är väl inte så smart:rolleyes:. Vill du ha en uppräkning på alla regler som gäller för ett sånt ekipage i Schweiz?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Stor husbil (B-klass 2) ut i europa??

Hej!
Buss - C kort
Jag har pratat i timmar med trafikministeriet i olika lander främst om den gamla lagen om att man far köra en buss med C körkort med mindre än 9 personer i privat bruk. Svar: Detta har blivit bortglömtsedan körkortsomlaggningen ¿1982? lagen sager varken ja eller nej i slutandan blir det en trafikdomare som avgör.
PB II i Europa
Pratade ochsa om personbil klass II. Ingen känner till detta så det blir olovlig körning , men om det år tillåtet i Sverige och du ar ditt fordon utomlads på semester. Glöm då inte att du skall ha internationella papper så att du kan bevisa för polisen att du får framföra detta fordon.
Dom namnde att om det händerdet någonting sa kan det bli svåra problem

Nya regler 2012

Dom nämnde ochsa att det är på förslag nya regler.
Dragkrok till MC (intresant)
Höjning av maxvikten av B körkortet från 3500kg till 3850kg detta till förmån för hästtransport och husbilar (mycket intressant) många länder har redan godkänt detta B.l.a Sverige
nämde ochsa reglering av Quads, maxhastighet av 49cc till 45 km/h och en del andra för mig ointresanta ändringar.

Slutsatsen blev att köra PB II i vissa länder är teoretisk sett som Olovlig körning och ses som ett allvarligt infraktion som kan leda till fängelse. Innan var det ett administrativt förseelse med bara lite böter.Så ni som kör PB II prata med Vägverket innan utlandsresan.
Ps. i Sverige säger dom är dom med i EU så är det inga problem, men så är det inte alltid.(Min ingenjörstitel) men det kan vi ta en annan gång ,

Juan
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Stor husbil (B-klass 2) ut i europa??

Kul att höra om fler galningar som kör runt med dubbeldäckare som husbil :)
Vår "husbil", en Neoplan Skyliner, är 12,15m lång och 4m hög, men "bara" 20,8 ton totalvikt. Har märkt att Setrorna normalt sett är lite tyngre, vad det beror på vet jag dock inte...
Hur mycket diesel dricker din? Vad har du för motor?
Vår har en MB V10 på 18,2 liter och den vill ha 3-3,3 l/mil.

Hade varit kul att se bilder på ditt vrålåk. Bilder på vår buss finns i mitt garage här på HBK.

Europa har vi ännu inte hunnit med...

Beträffande BE-behörighet så är det tydligen nationella förändringar på gång från 2010. Skall bli en maxgräns på 3500kg släp på PBII. Inga större problem, 3500kg är ju ändå rätt mycket :)
 
Toppen