• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stopproblem

lasse q

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
4820
Medlemskap
2026
Mitt första inlägg här o vet ej om det hamnar på rätt ställe.
Har letat på alla ställen men inte hittat att nån har haft detta problem.
Mitt problem är att ibland går det ej att stänga av husbilen med startnyckeln
utan jag blir tvungen att kväva motorn som ger vilka konsekvenser?
Kanske det är tändningslåset men vill inte byta det för x-tusen kronor om det
inte är det felet.Är det nån som har eller har haft detta problem o vad kan det
annars vara för fel?Har en Fiat Burstner 2,8 jtd -98.
Lasse Q.
 
Sv: Stopproblem

Detta felet hade jag på min hobby då jag skruvat upp dieselpumpen för mycket.
MVH KEJO
 
Senast ändrad:
Sv: Stopproblem

"Tändkasetten" i bak på tändningslåset sitter ju rätt lätt till för att plocka ner occh mäta upp om du har överslag mellan polerna .

Du har ju först själva tändningslåset som är egentligen bara ett lås/rattlås och från tändningslåset så går det in en pigg i "Tändkasetten" som är egentligen en vridströmbrytare och innanför den så sitter ju själva kontaktstycket med kabel"mattan" och det är mittendelen som det då är glapp/överslag i .
 
Sv: Stopproblem

Finns det inte en elektromekanisk brytare på själva pumpen?
Precis som "dödaren" på äldre dieselmotorer.

(hade detta problem fast motorn ville inte lämna tillräcklig kraft, då var det en fjäder som var sönder och "dödaren" förde ett eget liv efter behag.)
 
Sv: Stopproblem

Hej..
Jag hade samma problem i höstas, med samma motor det inträffade 7-8 ggr av 10. Det visade sig vara att avstängningsventilen/magnetventilen i dieselpumpen hade hängt sig ev. beroende på beläggning av de dieselbakterier som bränsefiltret var fullt av.. Ingt ovanligt fel enl. den aukt.verkstad jag anlitar..
Min rep. kostade 5000 vilket gick på beg.garantin.. Men det går nog att få billigare. Det var ett väldigt joxande att få av den, då den hör ihop med det elektr.stöldskyddet.. Byt bränsefiltret samtidigt.. är det svartprickigt har du samma fel som jag..
Lycka till
Libom
 
Sv: Stopproblem

Tack för alla synpunkter till lösning av problemet.Skall undersöka de olika
förslagen när det är dags att ta fram HB:en.
Lasse Q
 
Tillbaka
Toppen