• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stomkortslutning

H

Hildingsson

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.3 JTD
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: Toskana
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Någon som känner till detta larmet som kommer från insprutningssystemet?

P0638 Spjällstyrenhet Stomkortslutning

/Michael H.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vet tyvärr inte helt vad problemet är, men koden tyder på att stegmotorn som vrider på gasspjället i insprutningen när du trycker på gaspedalen, inte hänger med på pedalens rörelse som den skall.

M.v.h. JANKRO.

H

Hildingsson

Guest
JANKRO skrev:
Vet tyvärr inte helt vad problemet är, men koden tyder på att stegmotorn som vrider på gasspjället i insprutningen när du trycker på gaspedalen, inte hänger med på pedalens rörelse som den skall.

M.v.h. JANKRO.

OK bra! tack för ditt svar.
Då kan det vara sviter efter vinterförvaring och en tröghet i mekaniken.
Får köra ett tag och se om felet försvinner.

Hälsningar
Michael H.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, jag vill bara förtydliga lite.
Eftersom en diesel egentligen inte behöver ett gasspjäll......eller i alla fall inte behövde något innan jakten på rena avgaser började överstiga normala möjligheter på en diesel, med EGR ventil som normalt i bensinmotorer behöver vacuum m.m. , m.m.

Bland annat har ett gasspjäll med motordrift hamnat där. Jag skrev i första inlägget att koden tyder på att spjällmotorn,
"inte hänger med på gaspedalens rörelse som den skall."
Vilket stämmer på en bensinare.

Jag vet inte säkert om spjället hela tiden skall hänga med på gaspedalens rörelse på en diesel, så rätt uttryck är nog mera,
"inte hänger med på den rörele som den skall utföra."

M.v.h. JANKRO.

Toppen