• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stolliga idéer

C

cheetah1

Guest
Ja, det finns ju en hel del husbilsbyggen av bussar där ute, huvudsakligen intercitybussar eller turistbussar. Jag fick en riktigt stollig idé.. Skulle man kunna bygga en husbuss av en ledbuss? Förmodligen något av det coolaste i husbussväg man kan tänka sig, men å andra sidan, vilken camping kommer man in på med en sån? Vilka ställplatser har utrymme för ett 20 meter långt ekipage? För att inte tala om hur mycket soppa en sån drar? Är det för ambitiöst eller är jag för negativ och borde dra igång på direkten? ;) Inte för att jag har varken pengar eller plats (är arbetslös f.n. och bor i ett villakvarter med tomter på 700 kvadrat, hehe..

Berätta gärna om era stolliga idéer!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Stolliga idéer

Frågar du mig så säger jag att det inte är stolligt (eller jo, jag är kanske en stolle)! :)

Själv tycker jag det är mer praktiskt att bygga på höjden (jag har ju en dubbeldäckare), men kommer jag någon gång över en dubbeldäckad ledbuss till rimlig peng så är jag ganska övertygad om att jag skulle bli sugen...

Det finns många sätt att inreda en ledbuss, jag tänker mig antingen ett ritktigt stort och trevligt sovrum längst bak. Eller kanske ett garage för en normalstor bil...
I "led-delen" skulle man ju kunna göra en trevlig bar eller liknande.

Beträffande campingar så kan det säkert vara ett problem med 20 meter buss på många campingar, medan det på andra kan funka hur bra som helst. Lyckligtvis finns det fler ställen än campingar att besöka när man är ute på sina resor.
 
O

Osten

Guest
Sv: Stolliga idéer

Vet flera som byggt racebussar av ledbussar. Praktiskt med långbuss när man ska in med en lång bil.
Däremot skulle inte jag bygga på en sån då de har automatt och lågt växlade så de drar nog extra mycket bränsle. Har även sett en dubbeldäckad ledbuss ombyggd till racebuss. Finns altid nån som är stolligare än en själv:)
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Stolliga idéer

Det är inte bara campingar och ställplatser som blir svåråtkomliga. Att åka in på en ICA-parkering för att handla lite mat kan vara hart när omöjligt med en så lång bil.
 
F

F.d. 5080

Guest
Sv: Stolliga idéer

Hej!

Självklart skall du bygga! Håll oss underrättade med bilder på bygget.:)

Lycka till!
 
L

linde

Guest
Sv: Stolliga idéer

Läste för länge sedan om någon som inrett en ledbuss till partybuss med dansbana i leden. En ledbuss har kort axelavstånd och är lättkörd. Inga problem att åka till stormarknaden och handla. Sätt igång !
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Stolliga idéer

Tycker man att det är för tråkigt med en ledbus kan man ju alltid köpa en dubbelledbuss..

Gothenburg-bus-16-by-BIL.jpg
 
Toppen