• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stereo i bilen

F

F.d. 24290

Guest
Hej,

Det har ju skrivits mycket om spänningsomvandlare. Nu undrar jag är en vanlig hemma stereo (billig) så känslig så att man måste se upp med vilken omvandlare man köper! Jag har ett perfekt fack i bodelen där jag kan få in en vanlig liten mini stereo istället för att montera en bilradio. Men stereon går ju på 220V.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Stereo i bilen

Om du skulle ge dej på att skruva isär stereon så kommer du nog märka att det sitter en transformator där inne för att få ner strömmen till ex 6 eller 12 volt .

På en stereo så kopplade jag bort transformatorn och gick på direkt med den spänningen som det skulle vara .

Det finns ju ingen anledning att ha 12 volt i bilen och omvandla det till 220v för att plugga in stereon och sedan inne i stereon så omvandlas det ner igen till anpassad volt .

Se bara till att avsäkra med en liten säkring , det brukar vara mellan 5-10 amp beroende på kraften i stereon .
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Stereo i bilen

Tack jag misstänkte nästan att det var så! Men om det inte står på baksidan hur vet jag då vad den ska matas med? Står det på transformatorn man plockar bort?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Stereo i bilen

Förvisso sitter det en transformator som vevar ner spänningen 6-12v . men efter den sitter det en likriktare med glättingkondesator. Mät spänningen på denna kondensator. Ligger spänningen i närheten av 12 v. kan du nog helt rått koppla på spänningen från husbilen där (avsäkrat). Är spänningen lägre får du koppla en stabkrets (t.ex. LM 317) emellan som tar upp skillnaden i spänning så inte den inbyggda stabbeb bliröverbelastad (= brinner upp) !!
Kom ihåg sändaramatorernas motto " Frisk kopplat hälften brunnet" !!
// Göte J
 
Toppen