• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stenskottsplast

gorana

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Har någon erfarenhet av Stenskottsplast på lyktorna fram. Moderna bilar har så stora och dyra framlysen att bara självrisken blir stora pengar. För Lyktorna fram gäller vagnskadeförsäkringen och ej glas.
Tänkte sätta på Stenskottsplast på mina lyktor.

F

F.d. 50609

Guest
Sv: Stenskottsplast

Inget s ar på din fråga men jag blev nyfiken och kollade priser. ... inget som gav mig hicka eller rodnande kinder direkt.

Bilagor

• Screenshot_2016-07-05-12-56-51.png
    Screenshot_2016-07-05-12-56-51.png
    457,1 KB · Visningar: 62

poolsson

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2026

Hej!
Det är lite skillnad på helintregerade bilar som Hymer där kostade komplett insats 9400 kr i Tyskland i Sverige upp emot 15000 kr.Har bytt på en Hymer årsmodell 2010.Har köpt stenskottsplast av glasmästare men ej monterat än
Med vänlig hälsning POOLSSON

F

F.d. 55521

Guest

Det är förbjudet att montera något framför strålkastarna på bilar och motorcyklar.

gorana

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023

Hej!
Det är lite skillnad på helintregerade bilar som Hymer där kostade komplett insats 9400 kr i Tyskland i Sverige upp emot 15000 kr.Har bytt på en Hymer årsmodell 2010.Har köpt stenskottsplast av glasmästare men ej monterat än
Med vänlig hälsning POOLSSON

Håller verkligen med har också en integrerad Hymer och har fått stenskott på en strålkastare. Visserligen tar helförsäkringen det mesta men självrisken är ej heller gratis. Har nu monterat stenskottsplast och det syns ej att den sitter där
Enl. Företaget så dämpas ej ljuset.

F

F.d. 53814

Guest

Jag har yrkesmässigt gjort en del prov med stenskottsskyddande plast av olika fabrikat på aluminiumplåtytor och sett att plåten haft genomslag utan att plasten gått sönder, så det är inte ett hundraprocentigt skydd, men helt säkert bättre än inget alls.

F

F.d. 55521

Guest

Tyvärr är det olagligt. Jag har varit delägare i ett företag som utvecklar säkerhetsutrustning för mc åkare. bla har vi jobbat med att ta fram ett glas som ska göra att man syns bättre när man kör mc. Tyvärr så finns det regler som förbjuder detta, man får inte montera något framför godkända strålkastare. Vi har sökt dispens för att få testa glasen, men inte fått ens det. Företaget har fått bidrag från skyltfonden för att forska i detta och har bla haft hjälp av Chalmers tekniska högskola. Det finns många som kör med detta glas trotts att det är olagligt, men som någon sagt" Hellre laglös än livlös"
Det är många som blivit stoppade av polisen, när de haft dessa glas. Poliserna har berättat om att de frågat var de köpt glasen för att de velat ha dem på sina privata motorcyklar. Det finns även polismotorcyklar som är utrustade med sådant glas, för att synas bättre ute i trafiken, trotts att det är olagligt. Jag har dock inte hört någon som blivit bötfälld för att de har monterat något framför sina lyktor, men det är lika fullt olagligt.
Om ni vill veta mer så kontakta mcsafe.se

Toppen