• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stenskott

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Jag har fått ett stenskott i frontrutan. En halvmillimeterstor fördjupning i rutan samt en tydlig sprickbildning i ett stjärnmönster som mäter cirka 1,5 cm i bredd. Någon som råkat ut för liknande problem?

Förvärras skadan efterhand?

Blir rutan mer skör?

Vad säger försäkringsbolagen?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.601
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Stenskott

Jag har en helintegrerad Frankia och har fått stenskott vid två tillfällen med några års mellanrum. Nu i våras fick jag bytt rutan hos Carglass i Malmö. Fakturan slutade på kr 40.000 av vilket jag bara betalade självrisken kr. 1000.- (Försäkr.bolag. IF)

Självrisken varierar mycket mellan bolagen, så därför kan en låg premie visa sig vara en dyr försäkring när man väl behöver utnyttja den.

Kör in till Carglass i din närhet så ordnar de skadeanmälan, inköp och byte av rutan.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Stenskott

Ofta brukar dom borra hål i själva sprickan så den inte fortsätter inte alltid det funkar om det gått för långt. Sprickan drar gärna iväg nu på hösten när man sätter på värmen o när det är kallt så åk till en glasmästare o hör om det går att stoppa den snarast.Vår ruta hade dragit iväg för långt så vi fick byta rutan.Om du ej tycker den sitter mitt i synfältet för då är du nog ändå tvungen att byta inför besiktning.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Stenskott

Ja, vi fick ett stenskott i nederkanten på den stora rutan - är väldigt stor på Adria Vision helintegrerade eftersom den även är väldigt hög.
Vi mötte en lastbil o det smällde till ordentligt.

Vi körde vidare under helgen - detta hände på fredag eftermiddag, och det började bli två sprickbildningar, som efter några timmar plötsligt gick över halva rutan.

In på glasmästeriet på måndagen och fick ny ruta på torsdagen - samt 1500:- fattigare.
Enligt glasmästarn så kan det inte bli mjölk i hela rutan - så sikten blir noll. Men däremot är tydligen rutan en del av karossens bärighet så karossens vridstyvhet kan tydligen försämras med spräckt ruta.

Låter otroligt men tydligen sant. Allt enligt glaskillen.

En löjlig detalj i det hela var att Kungsbacka glasmästeri inte fick köpa rutan direkt från ADRIA i Tenhult utan den måste köpas via en återförsäljare i Göteborg.
Byråkratiskt, men tyvärr sant. Dåligt av ADRIA tycker vi som drabbas...

Mvh
Dag
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Stenskott

Är inte skadan för stor och det gått för lång tid (smuts i skadan) kan du låta en glasmästare laga. Brukar bara kosta en hundring i självrisk. Lagningen blir nästan osynlig. Hr låtit göra detta funkar bra.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Stenskott

Ett tips!
Ha altid en tub superlim med i bilen. Har du bara fått en liten stjärna, så stanna med en gång och applisera en liten klick i stjärnan. Torkar snabbt och kan stoppa att det startar sprickor. Gör gärna ren stjärnan med kemiskt ren bensin eller rödsprit innan du limmar. Hade ett stenskott i personbilen som fixerarts med superlim. Höll i flera år!
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Stenskott

Tack för tipset om superlim, men förstör eller försämrar jag då inte möjligheterna till reparation om jag har för avsikt att försöka reparera skadan?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Stenskott

Försäkringsbolagen delar gratis ut ett slags "plåster" att sätta på skadan.
När glasmästaren lagar gör de först rent med en vätska. Sedan suger de ut vätska och eventuell skit med en sugklocka därpå "injseras" limmet som kryper in i sprickan. De härdar med en värmelampa/uv-lampa (vet ej vilket) och från insidan med en gaslåga. Sedan är det klart tar en 30-40 minuter med härdtid.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Stenskott

Starliner, om du planerar att laga skadan i det närmaste kanske du inte skall laga med superlim, då det kan försvåra lagning hos glasmästaren men om du är på resande fot och kanske vill undvika att det uppstår sprickor som skulle leda till fönsterbyte, så kan det vara bra med superlim. Kan ju fördröja fönsterbyte med några år eller tills du får en stor skada som besiktningsgubberna klassar som en 2:a
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Stenskott

Hej Gunnar!

Jag undrar bara över hur du fått så bra pris av If. Jag har deras försäkring på min personbil men där är självrisken 35% av kostnaden dock lägst 1000:- när det gäller glas.

Campinghälsningar Curt.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.601
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Stenskott

Förmodligen för att jag har alla mina försäkringar där sedan 50 år tillbaka.
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Stenskott

Jag har också haft If i många år. När vi köpte vår husbil för lite drygt 2 år sedan fick If chansen (?) att ge mej en bra försäkring. Det kunde/ville dom inte. Det blev SalusAnsvar som fick den. Senare har If återigen fått chansen (?) men varit för dyra.

Under vintern som gick blev jag uppmärksammad på självrisken på glasruta hos Salus var 35 %. Ungefär samtidigt fick jag försäkringsförslag från WLI och dom fick hela paketet; villa, bil och husbil. En beräknad årsbesparing på 5-6.000,-. Självrisken på glasruta hos WLI är 1.500,-.

Nu har jag ju tyvärr fått ett stenskott i frontrutan och den kostar väl sägs det bortåt 30-40.000 att få utbytt. Nu tror jag inte det blir ett byte utan reparation eftersom skadan är liten och inte på något sätt stör sikten från förarplats. Ska besöka glasmästare och diskutera med WLI nån av de närmaste dagarna. Ska bli intressant att få se hur WLI agerar.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Stenskott

Du behöver inte tala med försäkringsbolaget glasmästaren fixar allt är min erfarenhet. De har koll på bolagens självrisker vid reparation. Se till att få det fixat medan skadan är färskt annars kanske det inte funkar.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Stenskott

Har själv haft två stenskott - som glasmästaren lagade. Vi har Länsförsäkringar och självrisken kostade 200 kr.

Kurt
 
Senast ändrad:

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Sv: Stenskott

Får man ett stenskott som går att laga så sätt en tejpbit över stenskottet omedelbart, så att det inte kryper in smuts, sen kan glasmästaren enkelt laga skadan.
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Stenskott

Det finns även reparationssatser bl.a. på ClasOlsson för ca 150:-. Gör man jobbet noggrant och omedelbart efter skadan så blir reparationen nästan osynlig.
Angående tejpen – jag har frågat mig varför försäkringsbolagen inte sänder ut en bit till varje bilförsäkringstagare tillsammans med försäkringsbrevet. Men man har ju silvertejp med sig. :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Stenskott

Jag har fått ett stenskott i frontrutan. En halvmillimeterstor fördjupning i rutan samt en tydlig sprickbildning i ett stjärnmönster som mäter cirka 1,5 cm i bredd. Någon som råkat ut för liknande problem?

Förvärras skadan efterhand?

Blir rutan mer skör?

Vad säger försäkringsbolagen?



I Caravan Club's husbilsförsäkring så är självrisken bara 1500:- och det vägde jag in när vi tecknade försäkringen samt var dom 1500:- billigare i helförsäkring och helår än SalusAnsvar .
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Stenskott

I Caravan Club's husbilsförsäkring så är självrisken bara 1500:- och det vägde jag in när vi tecknade försäkringen samt var dom 1500:- billigare i helförsäkring och helår än SalusAnsvar .
Hej!
Vi fick vårt andra stenskott i augusti i fjol, hade sedan tidigare lagat ett, denna gång löpte två sprickor direkt över halva rutan. Vi hade då Länsförsäkringar med 35% självrisk, kostade oss ca 14 000kr. Nu försäkrade i Caravan Club försäkring 1500 kr i självrisk, titta vilken försäkring ni har, framförallt om ni har en helintregerad husbil, kan bli dyrt.
Kjelle
 
Toppen