• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stenläggning på väg!

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
På tal om underbara , Österlen.
Vem har inte upplevt att köra genom "Simrishamn" med husbil, med denna "kullersten" på vägen norr ut, går kulturen före allt förstånd?
Jag vet men jag tar gärna en förbifart!
Inte bara där, i dag Markaryd Centrum, vem har problem med att njuta av turen, ju kuller sten va för "hästarnas tid", även dom fick inget "fäste" dom i heller, Kanske lite svårt men tänk efter .
Bara en tanke!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
För kännedom så är det inte kullersten utan just stenläggning som det finns i Simrishamn. Kullersten är ohuggna stenar som om möjligt ger sämre grepp än stenläggning men det är å andra sidan betydligt bekvämare och tystare att färdas på stenläggning än på kullersten ;)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Det är nog mera ett bevis på att fjädringen i husbilar inte är anpassade för vikten på påbyggnaden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Eller så är det ett bevis på att nutidsmänniskan är bortklemad och klagar på minsta lilla avsteg från det perfekta. I detta fall är det ""kullersten"" som dessutom inte är kullersten utan vanlig storgatsten.

//Michael, medlem

Jag gillar när dom lägger gatsten på centrumgatorna, kan tänka mej att avsikten också är att det inte skall vara alltför komfortabelt
att köra där, då blir man av med genomfartstrafik, och får ett lugnare tempo där det är många gående och cyklister.
De som har brått kan ju oftast ta andra vägar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Problemet med gatsten, förutom komforten, är att den blir otroligt hal när den är blöt. Innan de byggde om E 4-an genom Huskvarna fanns det en ganska skarp kurva belagd med gatsten. När det regnade var det många utsocknes som gled av vägen och for rakt in i en Shell-mack.
Detta hände flera ggr i veckan ibland.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Problemet med gatsten, förutom komforten, är att den blir otroligt hal nät den är blöt. Innan de byggde om E 4-an genom Huskvarna fanns det en ganska skarp kurva belagd med gatsten. När det regnade var det många utsocknes som gled av vägen och for rakt in i en Shell-mack.
Detta hände flera ggr i veckan ibland.
Det är egentligen lite egendomligt att man lägger gatsten i någon slags omtanke om gående. Det sätter visserligen ned bilarnas hastighet i de flesta fall men stenarna är lika hala för fotgängare som för bilister. Vi vet. Frugan halkade på en gatstensbelagd gatstump vid domkyrkan i Linköping för drygt 35 år sedan och krossade knäskålen. Det är inte 100% bra än och lär aldrig bli det.
Och på tal om att halka. Vad är det för dumheter, som man håller på med vid alla övergångsställen? De vita strecken blir oerhört hala vid regn och framförallt vid frost. Efter att nästan ha stått på öronen ett par gånger, så går jag numera alltid precis vid sidan om strecken. Finns det inget bättre att lägga än denna vita, helt släta beläggning?
 

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Stenläggningen i fråga är extremt okomfortabel även med motorcykel, det sämsta underlag jag kört på, inklusive grusväg.

Visa bilaga 225505
Jag kör också motorcykel där ibland. Det gäller att inte köra för fort, eller för sakta. Lagom snabbt är det ganska ok ändå tycker jag. Så länge det inte är blött, för då blir det glatt. :):mcride:

Husbilen har jag inte testat där än.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
perfekt för att dämpa hastigheten, å borde finnas på fler ställen.
Fel slutsats åtmindstonde för min del.
På MC är det när man håller laglig hastighet som det blir obekvämt.
Kör man fortare blir det bättre.

Behöver du dålig väg för att hålla rätt hastighet har jag inget råd att ge.
 

Rolf och Maria

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Ystad
HBK-Nr
19728
Medlemskap
2025
Gatustenen i Simrishamn ansers av kommunens styre som kultur, kultur för vem, även de som åker med sjuktransporter till Kistianstad klagar
på ojämhetrena, har själv bott norr om stan i 37år så jag vet hur hjävlig den dagen är
 
Toppen