• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Steca PR 1515 Laddningsregulator! Hjälp!

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Håller på att montera solceller 2 x 90W.
Till dessa har jag köpt en Steca PR 1515 laddningsregulator.
Skall nu koppla ihop systemet, förstår då av den nödtorftiga instruktionen
att jag skall dra kablar från laddningsregulatorn till batteriet och till solcellerna.
Men sen är det ett uttag till där det står att det skall gå en kabel från Steca PR 1515 till ”The Load”! Vad innebär det? Vart skall jag ansluta den kabeln??

Så här kopplas solpanel, regulator och batteri
1. Koppla först in batteriet till regulatorn (skruv 1 och 2).
Många regulatorer klarar både 12 och 24 volt och regulatorn måste därför känna av rätt batterispänning innan solpanelerna kopplas in.
Vissa regulatorer har inbyggd temperatursensor och därför bör batteri och regulator inte sitta för långt ifrån varandra.

2. Koppla därefter in solpanelen till regulatorn (skruv 3 och 4).

3. Koppla sist av allt in förbrukarna till regulatorn (skruv 5 och 6).
Notera att förbrukarnas totala strömförbrukning inte får överstiga regulatorns angivna värde. Max ström till förbrukare brukar oftast vara densamma som max ström från solpanel, men avvikelser förekommer.

.

:confused:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Steca PR 1515 Laddningsregulator!

Hej,

Är det någon som vet vad som menas med "Återinkoppling: >50% / 12,6V" som anges i specen för regulatorn?

Är låter nästan som att den fulla strömmen från solcellen inte utnyttjas förrän batteriet är urladdat ner till 12.6V. Men så kan det väl inte vara? Man vill väl alltid försöka hålla batteriet så välladdat som möjligt. Det är ju inte roligt att börja TV-kvällen med ett dåligt laddat batteri.

Mvh Bengt
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Steca PR 1515 Laddningsregulator! Hjälp!

Håller på att montera solceller 2 x 90W.
Till dessa har jag köpt en Steca PR 1515 laddningsregulator.
Skall nu koppla ihop systemet, förstår då av den nödtorftiga instruktionen
att jag skall dra kablar från laddningsregulatorn till batteriet och till solcellerna.
Men sen är det ett uttag till där det står att det skall gå en kabel från Steca PR 1515 till ”The Load”! Vad innebär det? Vart skall jag ansluta den kabeln??

Så här kopplas solpanel, regulator och batteri
1. Koppla först in batteriet till regulatorn (skruv 1 och 2).
Många regulatorer klarar både 12 och 24 volt och regulatorn måste därför känna av rätt batterispänning innan solpanelerna kopplas in.
Vissa regulatorer har inbyggd temperatursensor och därför bör batteri och regulator inte sitta för långt ifrån varandra.

2. Koppla därefter in solpanelen till regulatorn (skruv 3 och 4).

3. Koppla sist av allt in förbrukarna till regulatorn (skruv 5 och 6).
Notera att förbrukarnas totala strömförbrukning inte får överstiga regulatorns angivna värde. Max ström till förbrukare brukar oftast vara densamma som max ström från solpanel, men avvikelser förekommer.

.

:confused:

På min gamla husbil monterade jag en regulator med möjlighet att ansluta lasten till regulatorn. Men det hoppade jag över. Lasten tars från batteriet.
Antar att de är samma för dig.
 
Toppen