• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stearinfläckar på bilstol

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Dottern skulle blåsa ut ett värmeljus och tog i för kung och fosterland, vilket medförde att värmeljuset flög ur koppen och stearinen landade på stolsryggen på förrarstolen. Vi har en Bürstner med klädseln Nova amber, som känns som någon form av "mocka aktig".

Någon som har ett bra tips på hur man kan ta bort stearinfläckar?

Mvh
/Jörgen

F

F.d. 58541

Guest
Sv: Stearinfläckar på bilstol

Hej!
Börja med att ta bort den stearin som ligger stelnad på tyget, resterna som sedan finns kvar, kan tas bort med lacknafta, men du bör göra ett blindprov på ett ställe där det inte syns,så att inte tyget reagerar på lacknaftan.

Det kommer att lukta lacknafta ett tag men det går bort, det är viktigt att du efter behandlingen torkar torrt så mycket det går, så det finns så lite lacknafta kvar som möjligt i tyget.
Om det sedan blir ringar på tyget när lacknaftan torkat, så kan du testa med att ta mild tvållösning på dessa och torka efter med torr trasa riktigt ordentligt, det går också bra att ta hårtorken till hjälp för att få det torrt.

OBS. hårtorken får absolut inte användas för att torka lacknaftan!!

Mvh

Bosse

F

F.d. 55451

Guest

Har hört andra använda pappershanddukar och strykjärn.

F

F.d. 9344

Guest

Har hört andra använda pappershanddukar och strykjärn.

Enligt min hustru som är "expert" på detta med tyger och sömnad, är en bra metod följande.
Skrapa försiktigt bort allt löst, det som sitter kvar i tyget får du bort genom att använda strykjärnet och läskpapper. Lägg läskpapperet över fläcken och värm med strykjärnet, stiarinet smälter och sugs upp i pappret.

Undvik allt vad kemikalier heter det kan bleka tyget med följande fläckar.
Allt enligt hustrun själv är jag fullständigt "bimbo" inom detta område, och några till:)

F

F.d. 25090

Guest

Funkar utmärkt!
Pilla först bort det du får loss och sedan torra tvättlappar och strykjärn så löser du problemet.

Lycka till:wink:.

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022

Har nu provat med strykjärn och M-tork (hade inget läskpapper hemma). På de ställen jag inte kom åt med strykjärnet använde jag en hårtork för att värma stearinet och sen "dutta" med papperet. Stolen ser just nu ut som ny. Har dock inte svalnat helt än, så jag ska inspektera om några timmar, men det verkar som att det har fungerat.

Tack för alla tips. Nu kan dottern få månadspeng innan hon blir 18-år... :spinny:

Mvh
/Jörgen

F

F.d. 8987

Guest

Strykjärn och kaffefilter, typ Melittafilter, går också bra.

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026

Testade med strykjärn och hushållspapper på golvmattan i H-b. Lägsta värmen på strykjärnet, ändå smälte luggen på mattan, det blev ännu fulare än med stearinen.
Fick kasta ut mattan.

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022

Testade med strykjärn och hushållspapper på golvmattan i H-b. Lägsta värmen på strykjärnet, ändå smälte luggen på mattan, det blev ännu fulare än med stearinen.
Fick kasta ut mattan.

Jag tror inte metoden fungerar om materialet som stearinet ligger på är mer värmekänsligt än stearinen. Så var nog fallet med mattan du hade. Jag upptäckte att hårfön var ett bra komplement till strykjärnet. Gav bättre kontroll, eftersom jag såg när stearinen skiftade färg från vit till "genomskinlig" och då var det bara att börja "dutta" med papperet. Används hårfön ser man snabbt på övriga materialet om det tar skada av värmen, vilket kanske är svårare då man använder strykjärn.

Mvh
/Jörgen

S

Snurpan

Guest

Pilla bort det lösa sen tar du torks/hushållspapper stryker på med svag värme med ett stryjärn då smälter d och pappret suger upp de ;) vi har fyra barn så jag har fler knep om du behöver lycka till

Toppen